torsdag, juli 06, 2006

"Bejs", alltså

I dag har jag lärt mig något nytt.

Under de veckor som sommarplågan Boten Anna har spelats har jag trott att artistens namn - Basshunter - uttalas "Bässhunter". Innan jag blir idiotförklarad av er som vet hur man uttalar namnet ska jag säga att det är fler än jag som har haft fel eller varit osäker.

I morse, strax före klockan åtta, ringde killarna på P3:s morgonprogram Morgonpasset upp Basshunter för att reda ut ett par saker, bland annat hur hans namn ska uttalas. Det var ruskigt tidigt och Basshunter lät allt annat än pigg. (Bonusinformation: Vid telefonsamtalets tidpunkt befann sig Basshunter - självaste Basshunter! - troligtvis någonstans i Kristinehamn. Detta tror jag eftersom han uppträdde här i stan i går.) Han redde ut problemen och sa att hans artistnamn ska uttalas "Bejshunter". Han berättade också att låten uttalas "Båtten Anna" och inte "Båten Anna" eller "Booten Anna" - men det visste jag redan!

Mer Basshunter: En av sommarvikarierna på Nya Kristinehamns-Posten måste gilla Basshunter lika mycket som man kan tro att jag gör (eftersom jag tillägnar honom ett helt inlägg). När Boten Anna började bli redigt poppis ringde sommarvikarien upp de lokala politikerna för att fråga vad de trodde låten handlade om. Snacka om nyhetstorka. Det ska dock sägas att det var rolig läsning. Mer än hälften av de tillfrågade politikerna trodde att låten handlade om en båt och tog för givet att man kunde använda låten för att marknadsföra Kristinehamns stolta (ironi) flaggskepp - Bojorten.

Bojorten är en stor båt som finns i Kristinehamns stadsvapen. För några år sedan byggdes Bojorten - och inget vet varför. Men politikerna och de som marknadsför staden är jäkligt stolta över schabraket. Jag tror de spelar teater på båten nu. Tur att den används i alla fall.

Den där sommarvikarien igen: I gårdagens nummer av tidningen stod han för en riktigt sunkig bildtext. På bilden ser man IF Götas Henrik Örnstedt ta hem löpartävlingen Jordgubbslunken. Texten under bilden är redan klassisk.

"Vinnaren, som så många gånger förr, Henrik Örnstedt vann det långa loppet."

Så det är alltså möjligt att vinnaren vann loppet? Skönt att veta.