onsdag, augusti 09, 2006

Floskel-Anders och 08-Marie

Friidrotts-EM har startat - men jag har knappt tittat. Nu i kväll tittade jag faktiskt, främst för att det var höjdhoppsfinal. Spännande, tycker jag. Det tyckte även SVT:s expertkommentator Anders Gärderud. Jag tvivlar dock på att Gärderud var på plats i Göteborg och kommenterade live. Varför tycker jag det?

Han säger samma utslitna saker hela tiden. Dessa utslitna saker kan även kallas floskler och är tomma ord, typ. Slitna uttryck som man stoppar in här och var för att fylla ut det man säger. Floskler är bra att använda sig av när man skriver uppsatser, men den metoden ska jag inte redogöra för nu.

Gärderuds snack är bara extra fyllning eftersom han bara får ur sig floskler. Därför tror jag att han för en tid sedan satt ensam och huttrade i en sliten SVT-studio och spelade in dessa floskler. Dessa kommer nu till användning eftersom SVT vill att tre personer ska kommentera friidrott. Det förstår jag, eftersom det inte är lite man ska hålla reda på under en friidrottstävling.

Anders Gärderud i all ära, men kvällens pris tog i alla fall den flygande reportern Marie Lehmann. När hon i slutet av kvällens sändning stod bland alla ungdomar på Göteborgs gator sa hon något i stil med att hon befann sig på Avenyn i Stockholm. Hallå i huvudet? Jag skrattade, och det gör att Marie i kväll tilldelas ett högre betyg än Anders Gärderud.

Anders Gärderud: Nl
Marie Lehmann: Nl Nl