söndag, augusti 13, 2006

Jag kommer bli rik

Senare i livet vet jag att min ekonomiska situation kommer vara bra - åtminstone bättre än flera andras. Det menar Expressen i dag när de skriver att vänsterhänta tjänar mer än högerhänta. Typ.

"Åh, är du vänsterhänt! Då är du duktig på att rita!" Hur många gånger har jag hört det? Det är nästan så att jag har utvecklat ett standardsvar på det påståendet. Först ett tillgjort skratt och sedan något i stil med "det tror jag verkligen inte!".

Förutom att behöva utstå sådana skumma påståenden ser jag inga nackdelar med att vara vänsterhänt. En enda gång - som jag nu kommer ihåg - har jag blivit förgrymmad över att jag inte kan använda min högerhand på bästa sätt. Det var när vi satt och flamsade i någon sal på universitetet och skulle skriva brev med en penna man doppar i bläck. Vanligtvis, när jag skriver med blyertspenna, är jag van vid att vara helt grå på handen när jag har skrivit, men nu handlade det helt plötsligt om bläck. Jag var tvungen att hålla i pennan på ett ergonomiskt kasst sätt och samtidigt inte lägga handen på papperet. Bedrövligt.

Tvära kast här. Hörde jag rätt när den finländske maratonlöparen Janne Holmén intervjuades av SVT:s André Pops i eftermiddags? Sa Holmén att han hade opererat akilleshälen? Vad jag förstår är inte akilleshälen någon kroppsdel utan en persons svaga punkt. Uttrycket akilleshäl härstammar ju från Akilles, en stolle inom den grekiska mytologin, som för att bli osårbar blev doppad i en flod av sin mor. Modern höll sin son i ena hälen - och just den hälen blev inte osårbar. Prins Paris satte en pil i den sårbara hälen och Akilles fick kasta in handduken. Därav uttrycket akilleshäl.

Janne Holmén menade säkert att han har opererat sin akilleshäl, men att han verkligen menar sin akilleshäl. Han kanske var dålig i högerarmen och syftade på en armoperation när han talade om sin akilleshälsoperation. Det svåra med intervjun var att den avslutades direkt efter snacket om akilleshälen, så jag är inte hundraprocentigt säker på att Janne Holmén sa det jag tror han sa. Lurigt det där.