måndag, maj 14, 2007

Torsdagens bästa

I torsdags hände det en rolig sak. Således inte bara mardrömsliknande händelser den dagen. Tänker främst på en viss fotbollsmatch på Stora Valla. Hmm...

Jag skulle ta bussen från busstationen här i Karlstad. Jag hoppade i vanlig ordning på bussen och satt och väntade på att den skulle börja röra på sig - men det gjorde den inte. Chauffören var inte ens på plats. I stället sprang han runt bussen och snackade med en massa människor. När jag såg busschauffören kuta runt bussen kom jag på att han var otroligt läraren jag hade under sociologikursen tidigare i år. Det var det enda jag kunde tänka på när jag såg honom. Men varför ville han inte hoppa in i bussen och bränna iväg?

Jag och alla andra satt och väntade i en stillastående buss i 20 minuter - först då började det röra på sig. Två personer reste sig. Tre till. Ytterligare fem. När i stort sett alla bussens passagerare började lämna sina säten gjorde jag likadant. Bussbyte, sades det.

När jag gick den korta vägen från den "trasiga" bussen till ersättningsbussen såg jag chauffören på nära avstånd. Mycket lik sociologisnubben, det var han! Efter mer strul kom vi till slut iväg. Bussen skulle precis svänga ut från busstationen när jag såg en bekant person komma gåendes på trottoaren.

Det var sociologiläraren. Jag log för mig själv. Roligare fick jag inte den dagen.