fredag, april 06, 2007

Holländskt uttal?

Ibland kommer man på roliga saker lite sent. I dag kom jag helt apropå ingenting att tänka på vad som utspelade sig innan badmintonträningen i tisdags. Det talades om att vi skulle värma upp med gränsbrännboll (kallas även spökboll, något som är helt felaktigt). Jag (Jag) och tränaren Långe holländaren (Lh) började prata om andra, lite udda, bollsporter.

Lh: - Det finns en sport med ovala klot som spelas på en matta.
Jag: - Mm, jag vet. Bowls heter den.
Lh: - Ja... Alltså, inte boule. Sporten påminner bara om boule. Kloten är ovala och man spelar dem på en matta som är utrullad.
Jag: - Du menar bowls? Det finns att spela i Karlstad.
Lh: - Inte riktigt boule.
Jag: - Nej, jag sa bowls. Finns att spela i rackethallen i Karlstad.
Lh: - Ja... Det påminner om boule, men heter inte så. Det finns ett hinder i mitten som man ska skruva klotet runt. Och precis som i boule finns det en liten boll man ska komma så nära som möjligt.
Jag: - Det heter bowls och det finns att spela i Karlstad. Jag har sett folk spela det. Ovala klot och ett hinder i mitten.
Lh: - Ja... Det påminner om bou-
Jag: - Det heter bowls! Jag vet det!

Det var förbaskat lustigt, när jag tänker efter. Långe holländaren trodde hela tiden att jag sa "boule" i stället för "bowls", men ändå blev han inte förbannad på mig. Till slut var det i stället jag som blev det. Sådant kan man komma att tänka på på en långfredag.