onsdag, december 20, 2006

Den chockartade skålskandalen

För ganska många veckor sedan köpte jag ett vanligt paket glass. Ett sånt där alldeles vanligt GB-paket som alla svenska medborgare köper då och då. Jag gick hem med min vanliga glass, lade den vanliga glassen i frysen och åt av den då och då. Jag åt alldeles vanligt.

När den vanliga glassen var slut skulle jag slänga paketet. Men jag hejdade mig i sista sekunden. På baksidan av paketet läste jag om GB:s gräddglasskampanj.

"Samla 3 streckkoder - få skålar eller skedar!"

Så stod det på paketet. Jag kände mig lite småsugen på två Höganässkålar och klippte ut glasspaketets streckkod. Nästa gång jag köpte glass letade jag efter den vanliga glassen - och jag hittade den. Två paket inhandlades, och nu var det bara till att käka glass, klippa ut streckkoder, skicka in dem och vänta in två Höganässkålar.

I går gjorde jag slut på det tredje och sista paketet, och i förmiddags satte jag mig med mina streckkoder för att ta itu med det administrativa arbetet. Enligt GB:s rekommendationer fixade jag i ordning en liten lapp med matnyttiga uppgifter, såsom mitt namn, min adress och att jag ville ha två skålar. När jag var klar med detta läste jag extra noga på paketet för att förvissa mig om att jag inte hade gjort något fel.

Då såg jag det. Förbannat!

"En porto- och hanteringsavgift på 99 kr tillkommer."

Ser ni vad det står? Om inte, ta fram förstoringsglaset och för det över pyttetexten. Jag blev arg, suckade högt, kastade streckkoderna och kom på att jag mot min vilja hade hetsätit tre paket glass för att få två skålar - för 99 kronor!

99 kronor kan man få så mycket mer för. Som exempelvis fyra skålar från något annat ställe - utan att behöva köpa tre glasspaket. Usch! Jag känner mig smutsig. GB-smutsig.

Jag var verkligen hur nära som helst att kliva rakt i deras fälla. 99 spänn (plus kostnaden för tre glasspaket) för två små skålar - det är ju sorgligt! Jag känner att jag måste skapa en skandal-attack-chock-löpsedel för att bli kvitt alla arga känslor.

_KÄND BLOGGARE
__RASAR
______MOT GLASS-
SKANDALEN:
_____UNDVIK
CHOCKFÄLLAN!

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Haha, vet precis hur du känner! När jag mosat i mig typ ett paket glass upptäckte jag minitexten på baksidan. då blev jag så sur så jag slängde resten. hata GB

13 november 2007 kl. 22:30  

Skicka en kommentar

<< Home