torsdag, december 14, 2006

Noll och ingen vinstchans

Det var med viss tvekan jag valde att stötta min badmintonförening ekonomiskt genom att införskaffa en julkalender från Bingolotto för 50 kronor. Bingolotto i stort har jag inget emot, men deras julkalendrar är bara bluff och båg.

Vi drar tillbaka klockan sisådär sju år. Vi snackar nu om december 1999 och hela Sverige har inför övergången till 2000-talet obönhörligen drabbats av den så uppförstorade milleniefebern. Allt kommer slås ut: datorer, hjärnor, bilar, Paolo Roberto och Robinson-deltagare.

I samband med denna feber lanserar Bingolotto sin milleniumjulkalender - en superjulkalender som får alla tidigare julkalendrar att verka puttifnuttiga. Bingolotto slår på stort och bjuder på ett hejdundrade förstapris - en resa upp i rymden. Obekräftade uppgifter gör gällande att Christer Fuglesang gjorde anspråk på att köpa upp hela kalenderbeståndet när han fick höra talas om priset, men Bingolotto lyckades stoppa honom.

Någon vanlig Svensson vann alltså en rymdresa genom sin kalender. Någonting gick dock jäkligt snett, och den personen som vann resan har i skrivande stund ännu inte lämnat jorden. Skrämmande, Bingolotto!

På grund av detta hade jag inga större förhoppningar vad det gäller årets julkalender från Bingolotto. 14 luckor har skrapats - och jag har inte vunnit något (och även om jag råkar vinna är det inte säkert att jag får något pris). Men hur går det till? Under varje lucka uppenbarar sig två tärningar. Summan av de två tärningarna ska bli sju eller mer - då har man vunnit.

Min rad: 5, 5, 6, 4, 4, 6, 4, 6, 6, 6, 6, 6, 6, 3.

Det ger ett medelvärde på 5,2 och ett medianvärde på 6. Primtalens koefficienter och den sammanlagda summan av derivatans hypotenusa har jag tyvärr inte lyckats räkna ut, men räkna på ett ungefär med att de är lika stora som kateternas multiplikationsvärde i kvadrat. Matematik är som sagt min grej.

Men än ska jag inte ge upp vad det gäller julkalendern. Det är trots allt tio luckor kvar, plus den så omtalade Miljonchansen som ska öppnas den 23 december. Den som väntar på något gott...

...väntar troligen på Anja Pärsons och Berbatovs utsökta gourmetlyxrestauranglaxrätt som jag med största entusiasm intog i går kväll. Potatisen till laxen var särskilt god. Bli inte förvånad om det kommer fram att det var en känd bloggare nära dig som ombesörjde potatisskalningen. Det finns bara ett betyg att ge:

Nl Nl Nl Nl Nl