tisdag, december 12, 2006

"Ny match på bana Nickes lilla"

Vad får man för 7000 kronor? Några exempel:

Ronnies gokart
Shetlandsvalack, sulky och hjälm
Nästan 17 exemplar av historiebibeln A history of world societies (sjunde upplagan)
En Fujitsu Siemens AMILO Pa 1510

17 exemplar av A history of world societies sjunde upplaga lockar förvisso, men för 7000 kronor kan man få något som är ännu mer prisvärt. Jag talar om att köpa en badmintonbana i Karlstads Racketcenter. Det finns nämligen reklamskyltar bakom varje bana, och då två av de åtta skyltarna är i skrivande stund snudd på tomma. Det står bara "3" och "4" på dem, något som visar banornas nummer.

Jag betalar 7000 kronor och fixar en snygg skylt - sedan är det klart. Det låter kanske lite onödigt att punga ut med 7000 spänn för en sketen skylt bakom en badmintonbana, men under helgens tävling i rackethallen noterade jag reklamskyltarnas storhet.

Swedbank, ICA Maxi, Stena, Karlstad Energi, Camatec och Ekonomikompetens har redan köpt en varsin bana. I lördags under tävlingen hörde man företagens namn vid upprepade tillfällen. Banorna i rackethallen har nämligen ingen som helst bannumrering utan man benämner banorna som bana Swedbank, bana ICA Maxi, bana Stena, bana... ja, ni hajar. Så var det även i den gamla hallen, Universalen. Bana Ericsson, bana ICA Solen, bana Telia, bana AVD och bana Ahlmarks är bara några exempel på vad banorna hette i Universalen.

I lördagens tävling spelades det 175 matcher. Jag räknar med att lika många matcher spelades på varje bana. Det blir ungefär 22 matcher på varje bana. Vid matchutropningen - där utroparen säger vilka som ska spela, vilken klass det handlar om, vilket matchnummer matchen har och vilken bana matchen ska spelas på - sägs alltså exempelvis bana Swedbank en gång?

Nej. Bannamnet sägs faktiskt två gånger vid varje matchutropning: först av allt och sist av allt. Swedbank fick alltså sitt namn utropat 44 gånger under dagen. Tävlingen höll på ungefär mellan klockan nio på morgonen och åtta på kvällen. I snitt sades alltså Swedbank fyra gånger i timmen. Testa själva att säga Swedbank var femtonde minut i elva timmar. Det fastnar efter en stund!

Tänk om jag hade köpt en bana inför tävlingen. Då hade mitt bannamn sagts ungefär fyra gånger i timmen och totalt 44 gånger. Vad min bana ska heta har jag ingen aning om, men bana Nickes lilla ligger nära till hands. Eller vill någon samarbeta med mig? Jag är öppen för förslag. Är ni sugna, Toyota? Bana Toyota-Nickes lilla låter faktiskt inte så dumt.

Det vore hyfsat divigt att göra som Alex Schulman. Han har en annons i AIK Hockeys matchprogram som gör reklam för - Alex Schulman. Ingen produkt, ingen webbsida - bara Alex Schulman.

Bana Niklas - det låter som något, det.