fredag, december 08, 2006

Typiskt

Prick klockan tre ringde klockan - och jag undrade varför jag var vaken. Snabbt kom jag på varför. Medan jag försökte vakna slog jag på tv:n. Mina ögon fick sig en smärre chock av den ljusa tv-bilden som lyste upp rummet. De kommande 25 minuterna blev en hård kamp mellan sömnen och tv:n. Jag orkade titta en stund för att sedan sova några minuter. När klockan närmade sig halv fyra tog jag mig i kragen och verkligen ansträngde mig för att hålla mig vaken och se Christer Fuglesangs start på rymdäventyret. När beskedet - som visst var väntat - kom suckade jag, stängde av tv:n och somnade bums.

Men nu ska vi inte gräva ner oss. Christer Fuglesang ska bara upp i rymden! TV4 har på sin hemsida redan lagt upp en ny mojäng som räknar ner till den nya uppskjutningstiden. I skrivande stund är det knappt 34 timmar kvar. Den dagen TV4-webben inte lägger upp en nedräknarmojäng blir jag orolig för Fuglesangs rymdfärd.

I morgon är det dags för premiärtävlande i Karlstads Racketcenter. Det känns både bra och dåligt. Bra för att jag har nära till tävlingen och slipper gå upp djävulskt tidigt. Dåligt för att hallen inte är bra och för att det kommer krävas något i hästväg för att det ska gå bra. Eftersom det kommer bli tufft måste jag gripa efter varje litet halmstrå.

Jag tänker satsa stenhårt på att vinna lottningen om serven, ge bort serven och välja sida. Det är nämligen så att varje bana på grund av den kassa ljussättningen har en bra och en dålig sida. Egentligen är det bedrövligt att det ska behöva vara så i en riktig badmintonhall, men nu är det som det är. Har jag den bra sidan i det första setet och vinner känns det bättre inför det andra setet när jag har den sämre sidan. Att vinna lottningen om serven - helt klart en vägvinnande taktik!

Fakta: Vem börjar serva i en badmintonmatch?
Tag badmintonbollen. Slå upp den rakt upp i luften. Bollen landar. Det finns nu fyra alternativ:
1. Korken pekar på din motståndare. Denne väljer om han vill börja serva eller välja sida.
2. Korken pekar på dig. Du väljer mellan att börja serva eller välja sida.
3. Korken pekar uppåt. Slå upp bollen i luften igen.
4. Det är för ögat omöjligt att avgöra om korken pekar på dig eller din motståndare. Följ exemplet från alternativ 3.

I morgon hoppas jag på alternativ 2. Snälla!