tisdag, november 28, 2006

SVT goes Kanal 5


CHOCKÖVERGÅNGEN:
_____SVT tar över
SKANDALSÅPAN
_____från Kanal 5


Låt framtidens löpsedel på ett mjukt och fint sätt nå din hjärna. Tänk dig att Aftonbladet eller Expressen rapporterar om att SVT - den statliga televisionen - ska ta över sändningarna av Big Brother. Efter gårdagskvällens traumatiska upplevelse tror jag faktiskt på den högst bisarra tanken.

Jag skulle gå och lägga mig. Jag slår på tv:n och för att på något sätt få tröttheten att infinna sig. Jag väljer att titta på SVT eftersom jag för stunden känner för att titta på gammal hederlig statlig television. Men vad är det jag får se? Jo, jag får se Kanal 5-tv!

Mona Seilitz (avdankad skådespelerska som med största sannolikhet var som mest aktuell strax före högertrafikomläggningen) sitter och trycker i en liten bur och ropar på ett ytterst konstlat sätt ut bingonummer. Programledaren (som jag inte känner igen) slänger sig då och då över en tuta och klämmer frenetiskt på den. All denna tutning förkunnar att någon har fått bingo, och då är det dags att prata med denne.

Stackaren som kommer fram till programmet får välja en låda. I stället för nummer har varje låda en bild på en gatuköksrätt, exempelvis kebabtallrik eller hamburgertallrik. När jag tittade vann telefonören en juicepress. Men för att visa sin snälla sida slängde programledaren även med ett filmlexikon, en sleten videobandspelare, 70 kilo pasta (den som ringde in vägde 70 kilo) och en prydnadsdelfin.

Första tanken man slås av är att det inte kan vara på riktigt. Men jag vet att det är riktiga personer som ringer in och vinner de osannolika "priserna". Programmet heter Bingo Royale och är SVT:s nya lördagsunderhållning (programmet repriserades alltså i går). Bingo Royale har fått utstå hård kritik på grund av att programmet verkar oseriöst. Hur vet jag detta? Förra veckan var någon projektansvarig eller nöjeschef från SVT inbjuden till SVT:s morgonsoffa för att bemöta kritiken angående Bingo Royale. Jag såg detta. Den ansvarige från SVT gjorde inte så bra ifrån sig. Hon kunde knappt säga varför man ska titta på Bingo Royale. Då gör man inte bra ifrån sig.

Jag fattar ingenting. Hur kommer man ens på idén att göra ett program som Bingo Royale? För att visa hur mycket roligare det är spela oseriös bingo i stället för seriös dito i TV4:s Bingolotto? Om SVT tror det så tror de fruktansvärt fel. Frågan är vad SVT:s nästa steg blir. Jag tror faktiskt lite på min egna Big Brother-idé.

Nu orkar jag inte med detta längre. Tummen ner för Bingo Royale. Sälj skiten till Kanal 5. Men byt för allt i världen inte bort det mot Big Brother!

Eftersom jag i inledningen skapade en påhittad löpsedel kommer här en löpsedel man kan använda till detta inlägg.

Känd bloggare
_RASAR
__mot SVT:s
_FIASKO-
PROGRAM:
SVT liknar Kanal 5