fredag, november 24, 2006

En månad kvar - dags att förbereda sig

En månad kvar till julafton. En ynka månad! Om en månad sitter han där, Ingvar Oldsberg. Han ska hälsa oss välkomna till julen eller nåt. Jag vet inte. Men jag vet hur det kommer låta. Jag har tagit del av SVT:s superhemliga manus. (De välkända Nickes lilla-tentaklerna, ni vet…)

"Ingvar Oldsbergs manus på julafton

Nu väntar ännu en sagolikt spännande batalj. Hur ska denna enorma kraftmätning sluta? Det finns ingen tid att spilla! Vart är vi på väg?

10 poäng: Vi lämnar svensk-tysk rojalistisk bemärkelsedag för dag när skäggbeprydd Peter Harryson-kopia med huvudbonad som bland annat för tankarna till bankrånare besöker var mans boning.

(Ta av dig glasögonen. Vifta lite med dem. Ta på dig dem igen.)

8 poäng: Låter det grötigt? Bara lugn. Den som i all sörja hittar sydafrikansk ex-president (försök på något sätt få in ett a här, Ingvar) kan förvänta sig ett sorts race med mycket skrik och bröl i.

6 poäng: Skink.. eller jag menar skingra er – nu kommer Peter Harryson-kopian! Värst vad han verkar vara sur; han delar ut både hårda och mjuka klappar!

(Genomför glasögonrörelsen ännu en gång.)

4 poäng: Säck och stön, men nu är det snart klappat och klart. Nu börjar vi så småningom vänta in en annan dag."

Och på det här viset fortsätter det resten av julaftonskvällen. Putslustigheterna och de små ordvitsarna kommer avlösa varandra i en hiskelig fart.

Jag har egentligen bara en invändning: Var kommer SVT göra av Björn Hellberg?