måndag, november 20, 2006

Hemköpbärkassen som åkte buss

Bussens strålkastare lyste upp den mörka och småbittra kvällen. Huttrandes plockade jag fram plånboken och gjorde mig redo för att gå ombord. Jag sa inte hej till chauffören; chauffören sa inte hej till mig. Bussen var, som vanligt, nästan fullsmockad. Trots det behövde mina ögon inte leta länge förrän de hittade två lediga säten för mig och mitt sällskap.

Jag och sällskapet (som inte var någon person, utan bara min obskyrt stora badmintonväska som är lika stor och väger i stort sett lika mycket som jag) sneglade mot de två lediga platserna precis bakom busschauffören. Men stopp! Det stod en suspekt bärkasse på golvet vid de sätena. Där kunde jag inte under några som helst omständigheter sitta.

Medan jag letade upp ytterligare två lediga säten funderade jag på varför det stod en Hemköpbärkasse vid platserna bakom chauffören. Jag satte mig snett bakom den suspekta Hemköpbärkassen, tillräckligt nära för att hålla den under omedelbar uppsikt.

Passagerarna som klev ombord efter mig gjorde precis som jag. De sneglade mot de två tomma sätena, tänkte sätta sig, men hejdade sig omedelbart när bärkassen uppenbarade sig. Vad är det med den där bärkassen?

Det fortsatte. Alla som gick på bussen var på väg att sätta sig på platserna direkt bakom chauffören, men i sista sekund avvek de från bärkassens säten och fortsatte längre bak i bussen.

När bussen angjorde universitetet såg jag en ensam man stå och huttra med händerna i jackfickorna vid hållplatsen. Bussen stannade, mannen ställde sig framför dörren och väntade på att chauffören skulle trycka på någon magisk knapp och öppna dörren. Chauffören öppnade dörren.

- Tjena! Är det George? frågade busschauffören mannen som inte gjorde någon ansats till att kliva på bussen. Den mystiske George bara nickade.

Nu var det visst dags. Busschauffören gjorde den oväntade rörelsen. Han sträckte sig efter Hemköpbärkassen. Det prasslade när han lyfte den. Chauffören lämnade över bärkassen till mannen som visst gick under namnet George.
- Varsågod! sa chauffören. George nickade och lämnade platsen.

Vad innehöll bärkassen? Två hallontårtor? Åtta liter smuggelsprit? Sigvard Marjasin? Varför tog George emot bärkassen vid universitetet? Vem är George? Varför åkte bärkassen buss utan sällskap? Vem/vilka jobbar busschauffören för? När får Christer Fuglesang komma upp i rymden? Frågorna är många - svaren obefintliga.

Jag vet inte vad jag ska tro.