måndag, november 13, 2006

Henrik Dorsin - en ny idol

Som det stora fan av Jönssonliganfilmerna jag är blev jag väldigt glad när jag i dag tittade på lördagens avsnitt av Extra Extra!. Sanningen är att jag ofta brukar bli glad när jag tittar på det programmet. Orsaken stavas Henrik Dorsin. Han är, precis som jag själv, fasligt förtjust i Jönssonligan och kan citera delar ur flera av filmerna. I avsnittet som jag precis tittade på citerade han själv scenen ur Jönssonligan dyker upp igen när "Sickan" och Wall-Enberg spelar golf. Läs och njut.

"Sickan": - Bra swing!
Wall-Enberg: - Så herr Jönsson spelar golf?
"Sickan": Jaa, seglingen har ju inte kommit igång riktigt ännu. Vi ligger lika långt från hålet såvitt jag kan se. Vad sägs om att satsa en liten slant?
Wall-Enberg: - Hur mycket då?
"Sickan": - 175 miljoner kronor!
Wall-Enberg: - Nej, så mycket tror jag inte herr Jönsson är värd.
"Sickan": - Nej, inte jag! Men den topphemliga elektroniska utrustningen.
Wall-Enberg: - Vad pratar ni om?
"Sickan": - Jag pratar om den topphemliga elektroniska utrustningen som hitintills har befunnit sig i pansarrummet på Strandvägen, men som nu befinner sig på helt annan ort.

(Dorsin var här tvungen att avsluta sin underbara recitation, men jag märkte att han ville fortsätta och säga:)
Wall-Enberg: - Ni bluffar!
"Sickan": - Gör jag?


Kung Dorsin! Helt enormt bra! Dock lite synd att många säkerligen sitter som fågelholkar och inte har en aning om vad han pratar om. Men jag fattar, Henrik! Fortsätt så här!

Omättlig vad det gäller Jönssonligan? Läs om leken jag hängav mig åt i somras.