söndag, november 05, 2006

Rondeller, lek och TTELA

Allt började ju så bra. Två, tre mil innan Västsveriges Hollywood, Trollhättan, sa jag till det övriga resesällskapet att jag trodde att vi skulle köra igenom sju rondeller innan vi nådde den första hallen. Flertalet bemötte mitt påstående med hånskratt, men jag bevisade att jag känner mig hemma i trakterna kring Trollhättan.

Naturligtvis körde vi igenom sju rondeller. Den sjunde och sista rondellen satt väldigt fint, bara 100 meter från hallen. Seger!

Det blev dessvärre helgens enda seger. Jag åkte på den svåraste lottningen på den här sidan millenniet och stod helt utan chans. Bland annat fick jag stifta bekantskap med tävlingens förstaseedade spelare. Men det var först i den andra matchen. I den första matchen mötte jag inte en seedad spelare, men ändå blev det råpisk. Mina förväntningar inför den andra matchen var med tanke på min inledande insats inte så höga.

Det var lek. Han lekte med mig. Just det måste jag berätta innan jag presenterar matchens siffror. 21-15, 21-19 blev det. Det låter som en jämn match, och det var det stundtals. Han lirade lite på skoj upp till 15-15 innan han la i en högre växel - och då var jag borta. Om han hade spelat sitt bästa hela tiden ställer jag mig tveksam till att jag hade fått tvåsiffrigt med poäng i något av seten. 21-15, 21-19 - visst ser det jämnt ut?

Trots att jag bara spelade två matcher njöt jag i fulla drag av tävlingen. Orsaken: Älvhögsborg. Älvhögsborg är namnet på hallen vi spelade i. Med tanke på att det är en vanlig idrottshall är den mycket bra. Den har snudd på 2000 sittplatser, så att behöva trängas är inte att tänka på. Maken till uppvärmningsmöjligheter finns inte någon annanstans. Det är nära om man behöver fylla på vattenflaskan. Som vanligt när det gäller vanliga idrottshallar - och i just det här sammanhanget Karlstads Racketcenter - är ljuset sisådär, men det kan man leva med. Det har i alla fall mer kända namn klarat av. Affischer runtom i hallen skvallrade om att det har spelats World Cup i handboll, Davis Cup-match i tennis mellan Sverige-Slovakien och några bordtennislandskamper i Älvhögsborg. Och nu 2006 års upplaga av Skanska cup.

Två matcher spelar man av på cirkus 40 minuter. Vad gör man sen, då? Resten av helgen tillbringades med att fråga ut i stort sett alla i hallen levande organismer om de visste vad tidningsnamnet TTELA står för. Det var det inte många som visste. Vet du vad TTELA betyder?

Pizzeriabesöket på lördagskvällen är värt ett särskilt omnämnande. Sällskapet på åtta personer gick till ett sjaskigt hak inte långt ifrån järnvägsstationen. Kort efter beställningsförfarandet upptäckte vi att killen som tog emot beställningarna var helt ensam. Jag trodde att det skulle dröja en timme innan vi skulle få mat, men han pinnade på rätt bra i köket. Inte illa. Men det gick lite för snabbt. Han råkade hälla på en massa sås på två kebabtallrikar. Så skulle vi inte ha det. När vi påpekade detta skönjade jag en smula irritation i hans ansikte. Han fick i alla fall svänga ihop två nya kebabtallrikar.

Nu kommer det roliga! Samtidigt som pizzasnubben levererar de såsbefriade kebabtallrikarna ser han de båda såshatarna i ögonen och ger ifrån sig helgens roligaste:
- Extra sås?

Lättroat? Javisst!

(TTELA? En sammanslagning av Trollhättans Tidning och Elfsborgs Läns Allehanda.)

2 Comments:

Blogger Simon Rothelius said...

Lustigt sammanträffande att det här inlägget dök upp samma dag som en reporter på TTELA bestämde sig för att länka till dig. Hur som helst, trevlig blogg. Synd att jag inte har upptäckt den tidigare.

6 november 2006 kl. 21:35  
Blogger Niklas said...

Välkommen hit, Simon. Antar då att du är en av få besökare som utan att blinka kan redogöra för vad TTELA betyder :)

6 november 2006 kl. 23:02  

Skicka en kommentar

<< Home