torsdag, november 16, 2006

Mastodontparty

Ett års jubileum? Nej, det blir lite jobbigt att jubilera i ett år.

Ett årsjubileum? Ja, på sätt och vis, men det är inte vilket årsjubileum som helst.

Ettårsjubileum? Ja!

Nickes lilla fyller i dag ett år. Det var den 16 november som jag tog klivet in i den tuffa bloggosfären. I dag, ett år senare, är jag kvar på samma ställe. När jag tänker efter har inte så mycket förändrats sedan den 16 november 2005. Tiden har nästan stått still. Om någon hopplös person skulle fråga mig om det har hänt något speciellt under det senaste året vet jag inte vad jag skulle svara.

Att tiden har stått still märks det naturligtvis ingenting av här på Nickes lilla. Här är det alltid full rulle, konstant liv och rörelse. Nickes lilla är en naturlig mötesplats för män och kvinnor, tjejer och killar, unga som gamla. Åsikter och information byter ägare i en ruskig fart. Blogginlägg skrivs och masskommenteras av hundratals läsare. Det självklara diskussionsämnet kring var mans matbord är det senast publicerade alstret på Nickes lilla.

Under det första året har Nickes lilla figurerat flitigt i medierna. Utan att skryta skulle jag vilja säga att Nickes lilla har höjts till skyarna åtskilliga gånger.

"Nickes lilla är ett praktexempel på hur en blogg ska ombesörjas. Världsklass!"
(Resumé)

"Att säga att Nickes lilla är en kanonblogg gör inte bloggen rättvisa – den är bättre än så!"
(Dagens Media)

"Jag vet inte hur han gör, du vet inte hur han gör och han själv vet nog inte heller hur han gör. Hur som helst blir det jäkligt bra."
(Bloggportalen)

Det här var bara ett axplock av allt som har sagts om Nickes lilla under året.

Tro nu inte att all framgång har stigit mig åt huvudet. Allt kommer fortsätta i samma stil. Nickes lilla kommer i fortsättningen att analysera, avslöja, efterlysa, betygsätta, bevisa, ifrågasätta, hurra, hylla, håna, häckla, konstatera, kritisera, lista, minnas, ranka, rapportera, rasa, recensera, summera, svara, såga, testa, tippa och tycka. Ingen går säker.

Men: inget gott som inte har något ont med sig. Envisa rykten i bloggvärlden gör gällande att mannen bakom Nickes lilla – det vill säga jag själv – har blixtdrabbats av en semipsykisk åkomma. Vad denna åkomma ställer till för problem råder det delade meningar om, men ledande experter menar att extremt höga tankar om sig själv och sina tillgångar är ett vanligt symtom.

Genom Nickes lilla dementerar jag alla rykten som naturligtvis är helt tagna ur luften. Tråkigt med tanke på det festliga ettårsfirandet, men alla dessa rykten måste bekämpas eftersom de ger dålig pr för Nickes lilla.

Nu fortsätter ettårspartyt.