onsdag, december 06, 2006

Bollen ska sparkas i Degerfors

Jag började på ett inlägg om Champions League-fotbollen, men tog bort allt och loggade ur. Sedan ändrade jag mig och kom på att jag vill skriva något. Därför kommer tankarna i en komprimerad form:

<> Jag blir så trött på Champions League eftersom matcherna över lag är så dåliga.
<> Jag blir så trött på Viasat som alltid lyckas plocka ut den sämsta matchen till sändningen i TV6.
<> Å andra sidan fattar jag att det är först i slutspelet det händer saker.

Tur att det händer saker på annat håll. Degerfors trupp börjar allt mer likna en trupp. Efter en hel drös massiva tapp känns det äntligen som om optimismen börjar flöda. En ny back (Kalle Norrbin från IFK Luleå) och en ny målvakt (Simon Nurme från något lag från Örebroområdet) har redan inhandlats.

Nurme har ett jättehål att täppa igen efter Sebastian Karlssons flytt till sydligare breddgrader (Landskrona) medan Norrbin är tänkt som högerback. De som provade på att spela till höger i backlinjen i år stod inte för några bragdartade insatser. Till exempel fanns det någon vid namn Mikael Thuresson som lånades in från Gefle. Det sades att han passade som högerback, men Gefle måste ha skickat sin vaktmästare i stället. Att Mikael Thuresson tillhör en allsvensk klubb är ett riktigt mysterium. Teodicéproblemet framstår som en busenkel uppgift att lösa i jämförelse med Thuresson+Gefle. Hoppas att Kalle Norrbin övertygar mer än Thuresson.

Nurme och Norrbin är redan klara - men det är fler på ingång. Både Väsby Uniteds Özgur Yasar (offensiv vänsterspelare) och Qvidings mittback Fredrik Holmberg är sugna på spel i DIF 2007. Det skapas en slagkraftig trupp! Mumma!