fredag, augusti 18, 2006

"Pussel" helt söndervrickat

Det var längesen jag skrev om Pussel. Detta beror på att jag helt enkelt inte har sett programmet på flera veckor på grund av jobb. Men under denna vecka, när det inte har varit något jobb, har jag kikat lite då och då.

Sista programmet jag såg innan jag började jobba var lite speciellt. Studion var omgjord till en sandstrand med palmer och solstolar. Programledare var - "Mackan" Edlund! Den invigde Pussel-tittaren vet att "Mackan" vanligtvis fungerar som sidekick till programledaren Erik Ekstrand. Men i det programmet var "Mackan" programledare och sidekickens namn var Mattias Englund. Jag har för mig att Erik var sjuk, så därför höll "Mackan" i programmet.

Nu är Erik tillbaka och Mattias Englund är fortfarande sidekick. Alla veckans avsnitt var vanliga Pussel-avsnitt där Erik har tuggat om oväsentliga saker samtidigt som Englund har tagit emot mejl från tittarna. Men i dag var allt sinnessjukt vrickat.

När jag slog på TV4 strax efter klockan tio stod Erik och Englund i förkläden med ett stort bord med en massa ingredienser framför sig. Jag visste inte vad jag skulle tro. Jag lyckades behålla fattningen, men hakan fick jag ta upp från golvet.

Det visade sig att Englund stod och fixade till smoothies samtidigt som Erik höll i programmet. Helt galet! Galnare blir det nu. I den första smoothien som Englund fixade till ingick ingredienser som gravlaxsås, hallon och yoghurt. När tiden för spelet gick ut var smoothien färdigmixad och klar - och Erik drack av sörjan!

Nytt spel - och ny smoothie. Nu var det dags för ingredienser som kronblomsblad, béchamelsås och ananas. Tiden för spelet gick ut och Erik drack igen.

Jag följde ett spel till. Då var det dags för någon slags långtradarchaffissmoothie. Ingredienser som tärnad lövbiff, hackad pommes frites, lättöl och bearnaisesås mixades ihop. Och Erik drack igen.

Frågor man ställer sig:

1. Varför stod Englund och gjorde smoothies samtidigt som Erik höll i spelen?
2. Drack verkligen Erik av drinkarna?
3. Om ja på fråga 2, hur kunde han överleva och fortsätta hålla i programmet?

Jag försöker ge svar:

1. De förklarade att det var smoothiens dag i dag. Fråga mig inte.
2. Ja. Helt klart.
3. Ingen aning. Hur som helst - han är kung!

Jag tror att de som tittar på Pussel för spelens skull börjar tröttna på programmet. Spelen är numera av sekundärt intresse - det är programledarnas tokigheter man vill titta på och lyssna till. Med andra ord: Pussel blir bara bättre och bättre!