måndag, augusti 21, 2006

Kaffefundering

Följande meningar kan vara hämtade ur vilken bok eller film som helst:

"Vad fan ska det här föreställa? Har de hällt rostskyddsfärg i kaffet?"

"Han tog sig fram bland folkmassorna och hittade ett tomt bord i ett hörn. Kaffe beställdes in. Han var tvungen att dricka i små klunkar för att undvika spyattacker."

"Automatkaffe har aldrig varit min cup of tea. Inte i dag heller. Det liknade mer akvarievatten än kaffe."

Fråga: Smakar kaffe aldrig bra i böcker eller filmer? Det verkar så. Speciellt i böcker tycker jag att alla personer dricker vedervärdigt kaffe som ser ut som ruttet avloppsvatten och smakar fem månader gammal smörgåstårta. Ni hajar.

Fast det är klart - det är troligtvis roligare som författare att skriva att kaffet smakar "smutsig utter" i stället för "gott".

Och apropå "gott" - på måndag, om en vecka, är det skoltajm igen. Det känns helt okej att sparka igång pluggeriet igen. Det är inte utan att man saknar "gott"-läraren, Teddy Lucic-kopian, Tomten och de andra historiehöjdarna en smula. Det här sista låter kanske inte så friskt. Jag måste ha fått i mig kasst kaffe (är visserligen en teoretisk omöjlighet eftersom jag inte dricker kaffe, men jag tyckte det var en helt okej avslutning på detta kaffeinlägg).