söndag, augusti 27, 2006

Den stora sopväggen

Jag tyckte visst att det här var mycket sopor när jag skrev en liten betraktelse om husets soprum innan jag tog sommarlov. Då, när jag tog den bilden, kunde man faktiskt gå in i soprummet. I dag nåddes jag av den här synen i samma soprum.
















Ja, det är överfullt. Nej, det går inte att gå in i soprummet. Det är en så kallad sopvägg i vägen. Ja, sopgubbarna måste ha haft rekordlång semester. Ja, bildens kvalitet är sunkig, men det spelar ingen roll. Jag ser ingen som helst anledning till varför sopor ska se bra ut på bild.

Hur lukten var i rummet kan man fundera på. Jag tänkte när jag såg sopberget: "Uh, det måste lukta sliskig sill här inne!" Det var i och för sig inte riktigt så att jag stack in näsan i "väggen" och drog in 50 kilo luft, men jag kände faktiskt ingen extrem sopodör. Det luktade som vanligt i det där soprummet.

Och apropå soprum! I morgon börjar skolan. Nej, så tycker jag faktiskt inte. Det ska bli intressant att köra igång igen (känns som om jag har skrivit det förut). Särskilt intressant är att jag tidigare inte har träffat på läraren som håller i denna historiekurs. Ingen föreläsning, inget seminarium, inget uppsatshandledartjafs – ingenting! Kungen, Tomten, TLK och de andra nissarna är, i alla fall för tillfället, ute ur leken. Återkommer med vilka tics den nye läraren har, samt om ett smeknamn är aktuellt för hans del. Sådant kan jag inte veta nu. Det är möjligt att han är lika rolig som ett tryckluftsaggregat och gör inget speciellt när han undervisar. Då kan det bli svårt med smeknamn. Men mer om det senare, som sagt.

För att avsluta sommarlovet på ett speciellt sätt ska jag bjuda på en bonusbild. I fredags skrev jag om det sjuka Pussel-avsnittet där programledarduon Erik Ekstrand och "Mackan" Edlund satt i djungeln och pysslade. Jag vet att ni har ställt er frågan: Hur såg de egentligen ut? Hur "Mackan" såg ut vill jag inte avslöja – men Erik visar jag gärna. Här kommer Erik. Han har precis delat ut 3000 kronor till en tant i Svalöv.