måndag, december 26, 2005

Med trollspöet i handen

Magin flödar! Dag 1 av Bolltrollaren i dag. Det har gått rätt bra. Jag åkte ut a-slutspelet direkt, men kom igen och vann första matchen i b-diton. Tävlingen kryllar av gamla gubbar! Bara en massa gubbar (läs: över 30). Fast det finns några yngre. Som vi från badmintonföreningen. Vi tillhör det yngre gardet med åldrarna 21, 20, 18 och 14. Fast man ska nog vara gubbe med rutin för att lyckas i en sån här allround-tävling; tre av fyra badmintonlirare åkte ur a-slutspelet i första matchen.

I första matchen mötte jag en tennisgubbe. Han var i alla fall 40+. Vi började med bordtennisspelandet. Jag var riktigt ur form i början! Sen kom jag igen, men förlorande ändå. 18-21 blev det. Sedan gick vi över till badmintonen. Här kände jag mig mer hemma. Det blev 21-2 till mig. Eftersom man räknar vunna poäng i första hand och antalet vunna delgrenar i andra hand behövde jag sno åt mig sex poäng i tennisen för att gå vidare. Jag började kanonbra och låg bara under med 2-3 efter min första serveomgång. Men sen gick det utför. Till slut blev det 4-21. Två ynka poäng från avancemang! Tänk om jag inte hade släppt de där två fjuttpoängen i badmintonen... (Då hade jag i stället åkt ut i nästa omgång mot en onaturlig människa - den förstaseedade - som behärskar alla de tre racketsporterna med bravur, men det tänker jag inte på nu.)

Bordtennis: 18-21
Badminton: 21-2
Tennis: 4-21
Totalt: 43-44

Efter lång väntan var det äntligen dags för min tur igen. Nu första matchen i b-slutspelet mot en tennisgrabb, något år yngre än mig. Badminton började vi med. Taktik: Så fort motspelaren ligger en aning kort i banan smashar jag (så löd även taktiken i första matchen, men jag glömde skriva det). Det gick bra - 21-0. Det gick en smula sämre i bordtennisen - 21-2 till mig. Totalt 42-2 och jag kunde förlora tennisen med 0-21 men ändå vinna. Men så blev det inte! Jag vann faktiskt tennisen också. Herregud, jag slog en tennisspelare - i tennis! Jag var i ledningen i stort sett hela tiden och vann med 21-16.

Badminton: 21-0
Bordtennis: 21-2
Tennis: 21-16
Totalt: 63-18

Sedan fort som tusan iväg till god middagsbjudning med otroligt mycket mat på bordet. Är fortfarande jättemätt. Och trött.