torsdag, december 22, 2005

Biblioteksbesök

Både i dag och i går, tillsammans med min bror, hämtade jag mamma på jobbet. I går var vi lite tidiga och fick vänta en stund på den lilla gästparkeringen. Vi hade det ändå ganska roligt eftersom många vi kände igen från vår tid som sommarjobbare kom ut genom dörren 50 meter från bilen. I går såg vi fruktansvärt många som vi kände igen!

- Åh, titta! Där är ju han!

Skojigt. I dag såg jag inte lika många, men jag hade ändå roligt. Kristian Bartos hade lite problem med julhälsningarna på Rix FM. Men hela den berättelsen orkar jag inte dra nu.

I dag har jag även besökt stadens bibliotek för att låna en biografi. Det gick rätt bra. Till en början gick det dock inte så bra. Jag hittade inte biografihyllan och yrade således runt ett tag innan jag fick fatt på en snäll bibliotekarie som försökte förklara för mig.

- Gå upp för trappan och sen står biografierna vid staketet.

Trappan hittade jag, och trappstegen forcerade jag med en rejäl briljans. Staketet är hyfsat långt, men jag fattade att hon inte menade de "stora" hyllorna där de "vanliga" böckerna står. Jag såg en ynklig hylla stå och samla damm ganska nära staketet. Det som kändes jobbigt var att han en kille satt och sov (!) vid ett intilliggande bord. Jag ville inte gärna väcka honom bara för att få fatt på en bra biografi! Men den där biografihyllan... Den var helt värdelös.

I stället gick jag till hyllorna där böckerna om historia står. Jag började slötitta igenom några rader för att försöka hitta någon biografiliknande skapelse till bok.

Bingo!

Peter den store. Jag plockade på mig den, men fortsatte ändå med letandet.

Bingo igen!

Karl XIV Johan. Jag började nu hamna i tidsnöd eftersom jag, som jag redan har skrivit om, skulle hämta min mor. Peter den store eller Karl XIV Johan? Boken om den sistnämnde verkade lite tunnare och innehöll faktiskt bilder. Beslutet var taget - Karl XIV Johan.

Dagens bästa läsning bjuder Aftonbladets Anders Westgårdh på. Jag tittade i dag i tisdagens upplaga av Lars Johan Hiertas skapelse och läste då hans kolumn på sista sidan. Bra och roligt skrivet, tycker jag.