onsdag, december 14, 2005

Pole position i julklappsracet

Rubriken är kanske lite missvisande om man redan har gjort sina julklappsinköp. Den person som köpte julklappar innan första advent (galet tidigt!) får ses som innehavare av pole position i julklappsracet. Men jag tycker faktiskt att jag står i främsta startled nu. Detta kan bero på att jag endast ser mig själv som deltagare i julklappsracet.

I alla fall! I dag gjorde jag mitt första julklappsinköp. Vad jag köpte kan jag tyvärr inte berätta. Och någon ledtråd vill jag heller inte ge. Men jag är galet nöjd!

Hur ser det ut på julstresskalan, då? Mätaren står fortfarande på noll, och den kommer inte röra sig en nanometer. Är inte julstressen lite överskattad? Eller är det bara äldre som känner av den? Kan det vara så att det inte finns någon julstress? Är det bara något som kvällstidningarna har kommit på? Är rubriken SÅ SLIPPER DU JULSTRESSEN - TIO TIPS helt substanslös och påhittad?

Just det, jag köpte julkort i dag också. Jag köpte julkort i måndags också, men i dag tyckte jag att de jag köpte i måndags var tråkiga. Så jag köpte mer julkort i dag. Förut räknade jag ut att jag ska skicka tre julkort i år. Sedan räknade jag ut när jag behöver köpa julkort nästa gång om jag även i fortsättningen skickar tre stycken.

Alltså: Om jag skickar tre julkort varje år, när behöver jag då köpa nya julkort nästa gång? (Detta förutsätter att jag även skickar de tråkiga jag köpte i måndags.)

Svar: År 2014 måste jag köpa nya. För er som inte kan räkna betyder det att jag just nu sitter och trycker på 27 fräscha julkort. Man kanske ska ge någon en hög med julkort i julklapp?