söndag, december 18, 2005

Lagom segt

Vi fick uppgiften för en dryg månad sedan. Jag började i onsdags med att läsa texterna som hörde till uppgiften. Uppgiften skulle vara två sidor lång och med 1,5 radavstånd. Ni som inte vet vad 1,5 radavstånd betyder kan skriva några rader i Word, markera texten, högerklicka på den, välja "Stycke", ändra till "1,5 rader" under "Radavstånd" och sedan trycka på "OK". Tadaa!

Två sidor med 1,5 radavstånd är inte så mycket, alltså. Under två dagar, onsdag och torsdag, skrev jag del 1 av uppgiften som var på en sida. Dessutom skrev jag 2/3 av del 2.

Sen slog segheten till!

Först i dag gjorde jag klart uppgiften (läs: skrev den sista delen bestående av cirkus tio rader text). Men nu ska jag inte klaga på mig själv. Delar av uppgiften var så tråkig att jag hade sett en sträckläsning av Mjölbys telefonkatalog som ren njutning. Då är det inte så konstigt att det går segt.

Reflektera över hur man med hjälp av historiebruk kan belysa genusperspektivet i historien.

Precis! Hur kul låter det? Och det är inte lätt när man inte förstår hälften av orden i uppgiften. Nu är det dock klart. Förbaskat skönt! Sista grejen innan jullovet bankar på dörren.

Just det! I morgon kanske det blir universitetsbetting igen. Kan bli kul.