söndag, december 25, 2005

Abrakadabra

Klapparna är öppnade, skinkan är uppäten och Kalle Anka har gått i ide. Julafton anno 2005 har förflutit utan några nämnvärda skandaler. Man kan nog sätta karbonpapper på juldagen.

I morgon får alla racketentusiaster i Kristinehamn sitt lystmäte. Bolltrollaren går under morgondagen, tisdagen och onsdagen av stapeln i tennishallen. Tävlingen är en light-form av racketlon, sporten där man spelar bordtennis, squash, badminton och tennis. Veckans spel blir en light-version eftersom squashspelandet utelämnas.

Jag ska då vara med på detta jippo, som det kallas. Arrangören är verksam i USA och tyckte att han lika gärna kunde svänga ihop ett jippo eftersom han skulle hem till Sverige för att fira sin mors 70-årsdag. Detta kommer bli kul, tycker jag. De som är med kommer från stadens bordtennis-, badminton- och tennisföreningar, så det är inga fullständiga racketnybörjare som är med. Jag ska nu försöka betygsätta min form i de tre racketsporterna utifrån ett Bolltrollarenperspektiv.

Bordtennis
Nl Nl Nl Nl Nl
Kommentar: Sist jag spelade bordtennis var i somras. Ringrostigheten är nog påtaglig i morgon, men jag tycker ändå att jag behärskar det här ganska bra. Naturligtvis har jag ingen som helst chans mot de riktiga pingisspelarna, men en god chans ska jag ha mot de som, likt jag själv, inte spelar så ofta.

Badminton
Nl Nl Nl Nl Nl
Kommentar: I denna tävlingsform får formen högsta betyg. Om jag möter en bordtennis- eller tennisspelare i badminton ska jag vinna. Det tycker jag själv i alla fall.

Tennis
Nl Nl Nl Nl Nl
Kommentar: Tennisen blir helt klart den svåraste grenen för min del. Om jag möter en riktig tennisspelare blir jag överraskad om siffrorna inte skrivs till 0-21 (man spelar till 21, poäng på varje boll). Sönderservad kommer jag bli. Jag brukar dock spela tennis varje sommar. Men jag tycker inte att jag blir så mycket bättre. Jag har varken styrkan eller tekniken för att... ja, vinna. Betyget blir två Nickes lilla-symboler eftersom jag kan spela tennis - men inte så mycket mer.

Min framfart i Bolltrollaren följs naturligtvis på Nickes lilla.