tisdag, oktober 09, 2007

Jörgen Jönsson motade bort mig

Om jag någon gång bestämmer mig för att sadla om och bli journalist kan jag redan nu peka på en rejäl fördel. Men vi tar det från början.

Dag två i tidningsvärlden utspelade sig mestadels i Löfbergs Lila Arena där Färjestad och Linköping gjorde upp i den sjunde av 2367 elitserieomgångar. Matchen var kass, publiksiffran kassare - men jag trivdes. Pressläktaren var belägen allra högst upp i arenan, men samtidigt nära isen (den kan ni fundera på ett tag). Således såg man allting väldigt bra.

Det bästa var dock inte var jag var belägen under matchens gång. Det bästa var periodpauserna. Eftersom jag följer Robert Lauls fotbollsblogg slaviskt - i vilken han då och då skriver om vad mediafolket får i matväg på olika arenor och presskonferenser (bland annat verkar kanelbullar vara ett stående inslag på landslagets presskonferenser) - hade jag funderat lite på vad Färjestad skulle bjuda mediafolket på plats på. Jag kan säga att jag är mer än nöjd med utfallet.

3 korv med bröd
4 havreflarn
1 Ramlösa (50 cl)

Det var vad jag stoppade i mig i de två periodpauserna. Det fanns mer gott att tillgå, men jag bestämde mig för att hålla en låg matprofil i pressrummet. Jag ville inte bli känd som praktikanten som åt 15 korv med bröd och tryckte i sig ett helt paket havreflarn.

Efter matchen var det snabba papper! Fort ner till omklädningsrummen för att inleda jakten på sensationella uttalanden. Odören i omklädningsrummet går inte beskrivas med ord, men på något sätt vande man sig ganska snabbt. En rolig grej jag upptäckte när jag kryssade mellan allt folk i omklädningsrummet var att jag hade lättare för att känna igen journalisterna som intervjuade än FBK-spelarna som blev intervjuade. Säger nog ganska mycket om mitt intresse för Färjestad och dess spelare. Eftersom det bara är jag och max tre pers till i hela landet som hyser intresse för värmländska journalister och annat mediafolk ska jag inte börja namedroppa här och nu.

Hur som helst! En av FBK-spelarna kände jag naturligtvis igen - Jörgen Jönsson. När jag stod och tog plats i en smal korridor i anslutning till FBK:s omklädningsrum kom en svettig skåning halvspringandes. Han verkade rätt låg efter 2-3-förlusten. "Ursäkta mig, kan ni flytta lite på er", fick han ur sig med adress till folket som stod i vägen. Snabbt som tusan tryckte jag mig hårt mot väggen för att ge plats åt FBK:s nummer 21. Då upptäckte jag att det bara var jag som hade stått i vägen. Med tanke på hans förmodade sinnesstämning var han väldigt trevlig mot mig. "Ur spår, praktikantjävel. Du står i vägen! Vi har nyss förlorat och jag vill komma in i mitt omklädningsrum!" Med tanke på hur dåligt Färjestad var och att Linköping vann med 3-2 hade nog ett sådant uttalande varit på sin plats.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Känd bloggare i NWT!
http://www.nwt.se/ArticlePages/200710/08/20071008200009_733/20071008200009_733.dbp.asp
Antingen en mycket underlig bild eller så är du plötsligt ca 210cm lång!

10 oktober 2007 kl. 19:28  
Blogger Niklas said...

Du har ögonen med dig, Wissman! Nu undrar jag bara varför NWT inte skrev ut adressen till bloggen i artikeln - det gjorde ju Expressen...

10 oktober 2007 kl. 23:08  

Skicka en kommentar

<< Home