tisdag, oktober 02, 2007

Favoritchauffören

Läs först: Veckans bussbravader.

I dag hade jag tur när jag åkte buss mellan Kristinehamn och Karlstad. Min favoritchaufför, som jag skrev om i ovan nämnda inlägg, styrde farkosten till buss. Allt var sig dock inte likt jämfört med förra gången. Han frågade inte var jag skulle av när jag klev ombord. Jag fick snällt ta plats utan att berätta om önskad avstigningsplats. Jag undrade för en stund vad som var på tok.

När vi kom till Väse hittade busschauffören sitt rätta jag. Jag såg honom komma gåendes mot mig. "Yes!" tänkte jag. "Ska du av vid universitetet?" frågade han. Jag svarade nej. "Okej. Då behöver jag inte köra in dit. Jag kör direkt till stan", sa han. "Så bra", klämde jag ur mig och fick återigen den där "Yes!"-tanken i huvudet.

Sin vana trogen åkte han för tidigt från hållplatsen i Väse (fem i halv i stället för halv) och parkerade bussen på busstationen i Karlstad tio minuter innan utsatt tid.

Nu undrar jag bara: Varför kör han sträckan Kristinehamn-Karlstad så sällan?