torsdag, september 27, 2007

Thant och Ghubbe

Dagens historielektion: FN:s generalsekreterare genom tiderna.

Trygve Lie (1946-1952)
Dag Hammarskjöld (1953-1961)
U Thant (1961-1971)
Kurt Waldheim (1972-1981)
Javier Perez de Cuellar (1982-1991)
Boutros Boutros-Ghali (1992-1996)
Kofi Annan (1997-2006)
Ban Ki-moon (2007-)

Den förste hette Trygve i förnamn. Dag hette den andre. Och den tredje verkar ha hetat... eh, U i förnamn. Eller har FN:s officiella hemsida - varifrån jag skrev av listan ovan - glömt resten av Thants förnamn?

Nej, så är inte fallet. Var jag än surfar på Internetvågorna läser jag samma sak: namnet på FN:s tredje generalsekreterare var U Thant - varken mer eller mindre. Här har vi exempel på typisk Nickes lilla-problematik. Hette han bara U i förnamn? Eller hette han något fult namn på U som han skämdes för? "Åh, jag blev döpt till Urban. Jag vill inte heta Urban. Jag kallar mig bara för U. Alla kommer undra vad U står för när jag blir FN:s generalsekreterare - men så får det vara". Kan det ha varit så?

Är ni med mig? Är ni också nyfikna på U:et i U Thant? Faktum är att jag sitter på svaret. Jag vet vad U Thant hette i förnamn. Nu briserar Thant-bomben!

Han hette Pantanaw Maha Thray Sithu i förnamn. Och Thant i efternamn, då. Inte något av namnen börjar på U vad jag kan se. Så vad står egentligen U:et för? Återigen sitter jag inne med svaret.

I Burma, varifrån U Thant kom, betecknar U:et "herr". U Thant betyder alltså herr Thant. Så var det med den saken. Nu är det bara en sak till jag undrar över gällande U Thant.

Tog hans fru efternamnet Ghubbe när hon gifte sig med Thant?