onsdag, september 19, 2007

Tanten som kan alla busshållplatser

I måndags var det stor bussbytardag i Karlstad. Busslinjer bytte namn; hållplatser försvann, bytte namn och nya kom till. När jag åkte upp till skolan märkte jag att Karlstadsbuss hade kostat på ännu mer. De hade nya utrop till alla hållplatser. Det var fortfarande "Nästa: universitetet" som gällde, men rösten var helt klart uppgraderad.

Eller var den det?

Nja. När jag kom hem forskade jag i frågan. Det visade sig att Karlstadsbuss hade anlitat samma person som förra gången talade in hållplatsnamnen. Skillnaden mot förut var att hon nu lät väldigt gammal. Säkert 200 år äldre - minst. Under måndagens bussåkande funderade jag flera gånger: orkar hennes svaga röst med alla hållplatsnamn? Långa namn på hållplatser tär oerhört på rösten. Tänk bara hur jobbigt det måste vara att läsa in "Norrstrandsskolan", "Servicehuset Gunnern" och "Carlstad Conference Centre".

Jag undrar hur det gick till när Karlstadsbuss frågade henne om hon ville läsa in alla hållplatser. "Ja, jag vill läsa in hållplatsnamnen igen. Vänta bara en stund. Jag ska bara plocka fram finkäppen, kasta in löständerna, ringa efter färdtjänst, ta på mig 1800-talsskruden och säga till min granne, Gerd, 89, att vi inte kan spela bridge och sticka ylletröjor till våra barnbarnsbarn i dag. Jag ska ju läsa in Karlstads busshållplatser."

Något åt det hållet, kanske?

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

HAHA! Fasen, har de spelat in hållplatserna på nytt?! Carlstad Conference Center har ju alltid varit den roligaste hållplatsen med tanke på hur kul tanten läst upp det. Jag hoppas verkligen att hon fortfarande säger det lika roligt!

23 september 2007 kl. 09:13  
Blogger Niklas said...

Carlstad Conference Centre är efter nyinspelningen fortfarande en av favoriterna! Andra höjdare i mina ögon är Brogatan, Kronoparkens centrum och Norrstrandsskolan. Det är verkligen sånt här som piggar upp bussresorna.

23 september 2007 kl. 21:48  

Skicka en kommentar

<< Home