fredag, juli 13, 2007

Fyra oljeplattformar

Den norska specialen jag hintade lite om blev inte så norsk som jag först trodde. Den blev ännu mer norsk!

Under eftermiddagen körde en Norgeregistrerad kärra fram och plockade upp mig med badmintonväskan på ryggen. I bilen: Norsken, Huligan-Fred och två norrmän. Först trodde jag att det bara var en norrman. Den andre norrmannen trodde jag inledningsvis var svensk eftersom han sa hej till mig på ett väldigt svenskt vis. Det tog ett tag innan det gick upp för mig att han också var norrman.

På det svensk-norska programmet stod badmintonspel i Davis Cup-format: två lag med två spelare i varje lag spelar fem matcher. Naturligtvis körde vi Norge mot Sverige - jag och Huligan-Fred mot Norsken och norsken jag visste var norsk. Norsken jag trodde var svensk - och som dessutom var lik den svenske tennisspelaren Robin Söderling (inte konstigt jag trodde han var svensk!) - intog supporterstilen.

Det blev några riktiga holmgångar. Jag och Huligan-Fred lyckades på "lördagen" (dubbeln spelas alltid på lördagen) vinna den extremt viktiga dubbeln. Norsken jag visste var norsk kämpade dock ner Huligan-Fred, vilket gjorde ställningen 2-2. Matchen fick dock inget avgörande. Eftersom rackethallen i Karlstad stängde tidigt avbröts min och Norskens match vid ställningen 1-1 i set. Således oavgjort i Davis Cup-matchen. Dock svårt att vara ledsen för det. För andra gången i rad lyckades känd bloggare fixa till det så att en och en halv timmes spel kostade ganska så exakt noll kronor.

På det oavgjorda resultatet följde stor pizzaspecial. Norsken jag visste var norsk och norsken jag trodde var svensk var fullkomligt begeistrade över att man kunde köpa pizza för under hundralappen i Karlstad. Nickes lilla-läsaren med ett sjuhelsikes minne vet att jag tvingades betala 135 norska kronor för en pizzajävel - dock en mycket god sådan - i Hamar i vintras.

Vad får då den norska specialen för betyg? Det blir fyra oljeplattformar av fem möjliga. Eftersom oljeplattformsskalan inte är inkörd här på Nickes lilla ska jag även presentera betyget på det urgamla viset.

Nl Nl Nl Nl