tisdag, juli 03, 2007

Ny delmatch i racketkampen

Nu när Wimbledontennisen i sakta mak spelas av på londonskt gräs aktualiseras återigen frågan om vilken racketsport som är den mest fördelaktiga - tennis eller badminton. Jag har i den hetsiga debatten tidigare framfört att badminton är outstanding eftersom bollen inte hamnar på villovägar. Ett mycket tungt argument! Nu kommer jag med ett nyvässat.

Att en tennismatch tar flera timmar att spela av är allmänt känt - det har visats åtskilliga gånger. Jag höjer inte längre på ögonbrynen när en match tar fyra, fem timmar att få färdig. Men ibland når tennisen nya, usla höjder. Att en match, som i Robin Söderlings och Rafael Nadals fall, ska ta flera dagar känns så totalt oacceptabelt att allt annat oacceptabelt känns acceptabelt.

Hur det ser ut i badmintonsporten behöver jag inte gå in så djupt på. Det händer aldrig att en badmintonmatch tar tre dagar att få färdigspelad. Inte ens tre timmar. Det är fördelaktigt.

Jag återkommer i frågan.