söndag, juli 01, 2007

Här kommer min historia

Vaknade av någon anledning strax före nio-snåret. Var på vippen att somna om när telefonen bredvid mig gav ifrån sig ljud. I sms:et som hade inkommit frågade Norsken om jag var sugen på badminton, något jag inte alls var då. Bara låg och låg i någon minut innan jag bestämde mig för att svara jakande på Norskens fråga.

Frukostintag följdes av arbete med någon apparat som visst kallas "router". Norsken kom sedan med sin nylagade japspärla till kärra och plockade upp mig och min bror. Full fart mot residensstaden och Karlstads Racketcenter. Bilfärden förgylldes (?) med det gamla vanliga - Huligan-Freds egenhändigt brända skivor. Samma skit på alla skivor - oavsett om de är gjorda den 1 juli 2007 eller den 23 januari 2002.

Anlände till rackethallen 20 minuter innan öppning, men vi blev insläppta ändå. Jag visade mitt lilla kort, och vips så var priset för en och en halv timmes badminton nere i 15 kronor. Killen i receptionen såg inte 15 kronor som någon större inkomst, så han sa att vi kunde spela gratis. Tack för det.

Efter intensivt spel stod känd bloggare som dagens dubbel-champ. Dusch och glassköp (Vaniljpuck) avrundade badmintonspelet. Sedan raskt in till stan för att titta på golfbag till Norsken. En snabb runda på Drottninggatan gav noll och ingen golfbag. Fort som tusan ut till ett öde Bergvik - var bara några hundra bilar där, det brukar vara sju miljoner - för att leta golfbag. Norsken fick sin golfbag och vi lämnade Bergvik.

Färden hemåt till Kristinehamn präglades av fotbollssnack, vilket jag inte ska trötta ut någon med här. Prick klockan tre ramlade jag och min bror ur bilen och gick direkt till matbordet - snacka om service. Den akuta tröttheten flög på mig... eh, akut, vilket gjorde att jag somnade på studs efter maten.

Vaknade med ett ryck strax före fem. Det var bara till att göra sig i ordning för Degerfors och Stora Valla. Släktens äldre DIF-hejande garde och Mr 100 % plockades upp innan färden mot bruksorten fortsatte. Väl framme på Stora Valla inhandlade Mr 100 % en styck lott.

0-0 var halvtidsresultatet mellan DIF och serietrean GIF Sundsvall. I den 66:e minuten gjorde domaren Zarko Kovacevic reklam för Lidl. Straffen som utdömdes var verkligen så billig. 1-0 till Sundsvall följdes direkt av 2-0. Riktigt visset. Mano Garcia reducerade, men mer blev det inte. En riktigt seg förlust. Ungefär lika segt som att Mr 100 % var två ynka nummer ifrån att kamma hem 9300 kronor på lotteriet. Segt var ordet.

Tung hemfärd från fotbollsmekkat. En avstickare till pizzerian där Huligan-Fred av alla dykte upp på cykel. Besvikelser efter 1-2-förlusten utbyttes innan vi skiljdes åt. Pizza inmundigades på hemmaplan. Nu lär det snart bli lite soveri eftersom ett rått uppvaknande kommer ske klockan fem i morgon. Men nu är det veckans sista dag.

Veckans...

...ord: Gulaschkommunism. Sovjetunionens ledare Nikita Chrusjtjov kallade Ungernledaren Janos Kadars form av kommunism för gulaschkommunism. Inte superkommunism, men inte heller icke-kommunism. Helt enkelt gulaschkommunism.

...läckraste: Oj, vilken delikatess GIF Sundsvalls vänsterback Abubaker Tabula bjöd på i dag. Han gjorde en Jesper Blomqvist vs Sven Andersson från -95 - fast på mittplan. Jag upplevde Tabulas läckerbit från cirkus fem meters avstånd.

...låt: Natalie. Måste ligga i för att jag ska få rätt!

...Jönssonligan: Helt plötsligt började jag och några till på jobbet snacka scener ur Jönssonliganfilmer under en rast. Något jag vill jag uppleva igen.