torsdag, juni 28, 2007

Vinka till mig!

Jag fattar inte vad de som arbetar för Vägverket håller på med. De verkar inte förstå direktiven som de fått från högsta ort. För direktiv, det måste de ha fått.

Reklamen är ganska gammal, men jag ser den fortfarande titt som tätt på tv:n. Den om att man som bilist ska hålla hastighetsbegränsningarna när man kör igenom vägarbetszoner. Vägverket menar att bilisterna och vägarbetarna ska kunna hälsa på varandra.

Nu har jag åkt förbi ett vägarbetsområde ganska många gånger under de senaste veckorna. Ibland arbetar vägarbetarna - ibland hänger de över något krattliknande föremål och tuggar med kollegorna.

Ibland händer det att jag vinkar till vägarbetarna som hänger över sina krattkopior. Hur många gånger någon har vinkat tillbaka? Noll! Inte en enda gång har jag blivit bemött på ett för Vägverksarbetare korrekt vis. De har inte ens tittat åt mitt håll.

Visst, jag är helt med på att de inte vill/kan hälsa när de jobbar med sina krattor, men när de använder den som stöd när de pratar med de andra gubbarna tycker jag att de borde kunna kosta på sig en hälsning.

Var i kedjan har det gått snett? Har Vägverkets högsta höns inte varit tillräckligt tydliga med att reklamen ska följas? Jag känner mig lurad. Troligtvis är jag den enda på norra halvklotet som har den känslan. Och som orkar skriva ett halvlångt blogginlägg långt om det. Men jag tycker ändå det är fel. Fixa till det här, Vägverket.