fredag, juni 15, 2007

Alla heter Mma i Botswana

Det var då en jobbig författare jag har att göra med. Ungefär så tänkte jag om Alexander McCall Smith när jag började läsa hans bok Damernas detektivbyrå. Boken handlar om en kvinna som startar Botswanas första kvinnliga detektivbyrå. Kanske inte så upphetsande.

Något som däremot gjorde mig upphetsad var namnen som alla kvinnliga figurer i boken hade. Jag upplevde det som att alla kvinnor hette Mma i förnamn. Och visst, vid ett tillfälle kände jag att jag var rätt ute. I ett kapitel hette nämligen både bokens huvudperson (innehavaren av detektivbyrån), sekreteraren på detektivbyrån och en klient Mma. Alla tre hette Mma. Det var då jag blev störd på författaren och övervägde att kasta ut boken genom fönstret. Men jag läste vidare - och det var tur att jag gjorde det.

I takt med att allt fler sidor avverkades gick det nämligen upp ett litet, men ack så starkt lysande ljus i mitt huvud. När jag upptäckte att alla manliga figurer hette Rra i förnamn kom jag på det.

Mma är detsamma som svenskans "fru" på språket setswana.
Rra är detsamma som svenskans "herr" på setswana.

När jag kom på det kunde jag i lugn och ro läsa vidare och försöka roas av Mma Ramotswes ideliga tedrickande och spring hos bilmeken med de många förnamnen som vill gifta sig med henne. Inte så lätt, ska jag säga er. Så tro nu inte att jag rekommenderar boken.