söndag, juni 10, 2007

Reporäntan - ingen match!

Tänka sig. För en dryg månad sedan liknade jag mer en fågelholk än en människa när jag tittade på tv:s ekonominyheter. Eller tittade och tittade... Det var inte så värst ofta jag tittade, måste jag villigt erkänna.

Nu, däremot, fattar jag ekonominyheterna. Kanske inte allt, men jag förstår vad som händer när/om Riksbanken höjer reporäntan. Reporäntan? Jag hade heller ingen aning om vad det för skumt - precis som med den där "korta marknadsräntan", och för den delen alla andra räntor. Men nu vet jag! Inflation, naturlig arbetslöshet, keynesianism och skillnaden mellan penning- och finanspolitik är heller ingen match längre.

Och tänka sig. Nu har jag sommarlov. Det betyder att jag om någon vecka har glömt bort allt jag har rabblat upp. Men det är ett senare problem.