lördag, juli 07, 2007

Avveckla veckonumren!

Nu när jag är sommarjobbare händer det inte sällan att jag på jobbet umgås och pratar med "riktiga" arbetare. Något man då alltid kan prata om är den berörde arbetarens semester. Frågan som alltid kommer upp är när arbetaren har sin semester. Frågan jag helt sonika ställer är när arbetaren har sin semester. "Jag börjar min semester vecka 30" kan jag då få till svar.

Jaha? Och exakt när är vecka 30? Eller vecka 16? Vecka 45? 37? Eller alla andra förbannade veckor under året.

Det här med att alla veckor har nummer förenklar för några få, men för mig - och många, många andra - säger det noll och ingenting. Ett exempel: Ponera att jag ska åka utomlands. Jag ska åka till Azerbajdzjan måndagen vecka 42. Om jag säger detta till tio slumpvis utvalda personer, hur många kan då med hundraprocentig säkerhet svara "jaha, du åker alltså den 15 oktober!"? Inte många, gissar jag på. (Naturligtvis kollade jag upp vilket datum måndagen vecka 42 är.)

Om jag i stället hade sagt att jag åker till Azerbajdzjan den 15 oktober hade tio av tio personer förstått när jag åker. Den 15 oktober är liksom alltid den 15 oktober. Måndagen vecka 42 ger bara en massa frågetecken.

Jag själv talar inte i veckonummer, det förstås nog. Till alla som frågade mig när jag skulle börja jobba nu i sommar sa jag att jag börjar den 18 juni - inte vecka 25. Till hösten drar skolan igång den 27 augusti - inte vecka 35.

Jag tycker veckonumren ska avskaffas. De fyller ingen funktion. Det är bara att se mitt utlandsreseexempel här uppe. Jag är säker på att du inte ens kunde säga att vecka 42 infinner sig i oktober månad utan att tänka till två eller tre gånger.

Till cheferna på alla Sveriges arbetsplatser: Snälla, meddela arbetarna om när de har semester i datum i stället för veckor.

Rätt sätt: "Du börjar din semester den 2 juli."
Fel sätt: "Du börjar din semester vecka 27."

Förstått?