tisdag, april 10, 2007

Superettan 2007: 3. Landskrona BoIS

Kontakten med mina inre jag är upprättad. Vad säger de om Landskrona BoIS?

Gunnar Rydholm säger: Boll- och idrottssällskapet från Landskrona, inklämt mellan storebröderna Helsingborg och Malmö, spelar på Landskrona IP. Ingen bortamatch man spontankör 49,2 mil för att se. Men med lite planering så.

Andreas Andersson säger: Har väl knappast undgått någon att BoIS numera har en målvakt med förnamnet Sebastian och efternamnet Karlsson, hämtad från en viss värmländsk elitfotbollsklubb, i laget. Joakim Persson (Stabaek) har meriter från tyska Bundesliga medan Mirza Jelecak (Örebro) av förklarliga skäl inte riktigt kan matcha Perssons meriter. Bland flera tapp märks talangen Johan Andersson (Malmö FF) samt Andreas Yngvesson (Näset) som har spelat i fler allsvenska klubbar än vad många kan räkna till.

Mark Selmer säger: Redan nämnde Joakim Persson bör inte göra bort sig i superettan. Jörgen Pettersson är i sina bästa stunder fortfarande en sevärd spelare. Att Landskrona har en bra målvakt vet vi redan.

Ulf Ottosson säger: Jörgen Pettersson lär sätta en och annan balja.

Börje Ågren säger: I och med BoBo Bolas utlåning till Boden tappar superettan ett av sina fräckaste namn. Flera tungor lär snubbla på Alvedin Nezirovac. Och hur uttalar man egentligen Morten Avnskjold?


Nickes lilla säger: Nu vet jag inte om jag har gjort rätt. Enligt mina beräkningar ska alltså Landskrona BoIS spela i allsvenskan nästa år? Jo, det verkar inte bättre. Eftersom jag är inne i slutskedet av min tippning är det lite sent att ändra sig. Därför, eftersom jag inte får ändra mig, är det en självklarhet att Landskrona slutar trea och tar den sista allsvenska platsen!

Landskrona spelade i allsvenskan för två år sedan, och det doftar fortfarande lite allsvenskt om laget. Förra säsongen var laget så stjärnspäckat att det blev för mycket av goda. Kevin Amuneke, Andreas Yngvesson, Jörgen Pettersson och Johan Andersson – där är bara några av Landskronas offensiva krafter förra året. Av den kvartetten återstår bara Jörgen Pettersson. Stjärnglansen är således inte så kolossal som förr, men visst känner man igen flera av namnen i Landskronas trupp.

Sebastian Karlsson. Hans namn känner man igen. Jag har fortfarande inte förstått varför han lämnade Degerfors för ett annat superettalag, men vad jag däremot förstår är att han är en ruggigt duktig bollmotare. Faran (för det egna laget, alltså) Lee Baxter verkar ha konkurrerats ut utan större problem.

Nu, i slutet av texten, är det meningen att jag ska motivera varför jag sätter Landskrona BoIS på plats 3. I nuläget är det inte så mycket som talar för att det blir så. Träningsmatchandet har inte sett överdrivet bra ut för att tillhöra en allsvensk kandidat (0-1 mot FC Trollhättan, 2-4 mot GAIS och oavgjort mot både Örgryte och Mjällby). Men, som jag har sagt förut, det är inte i mars och början av april man kniper en allsvensk plats. Landskrona lär gå bättre i vår, under sommaren och en bra bit in på hösten. Därför blir det allsvenskt spel på Landskrona IP nästa år.