tisdag, april 10, 2007

I affären

Tre händelser i affären som är värda att berätta om:

1. Hej hej!
"Hej!" ropar kassörskan till mig när jag börjar lägga upp varorna på bandet. "Hej!" morsar jag tillbaka. Det går några sekunder, säg fem stycken.
- Hej!
Kassörskan hälsar på mig igen. Jag blir helt ställd och får inte ur mig en stavelse. Fem sekunder senare fortsätter hon prata - och då fattar jag. Hon pratar i telefon. I en telefon jag inte ser. Kassörskan var alltså inte sinnesförvirrad.

2. Bakpotatisgubben
Jag håller på att betala för mig. Farbrorn bakom mig vill väldigt gärna betala för sin enda vara, en påse potatis.
- Två bakpotatisar, det bör bli tio kronor! säger han till kassörskan och håller upp en tia när jag betalar. Lugna ner ett par hekto!

3. "Konsum ligger där borta"
Jag packar ner mina varor när gubben efter bakpotatisfarbrorn betalar. Han är på väg att dra sitt kort - men kassörskan stoppar honom!
- Det där kortet fungerar inte här, säger kassörskan.
Vilket kort han ville dra? Sitt MedMera-kort. På ICA.