onsdag, april 11, 2007

Superettan 2007: 10. Degerfors IF

Kontakten med mina inre jag är upprättad. Vad säger de om Degerfors IF?

Gunnar Rydholm säger: Högst vital 100-åring som inte visar någon tendens till ålderskrämpor. De 7,2 milen till Stora Valla känns inte alls jobbiga.

Andreas Andersson säger: Markus Karlsson (AIK) har kommit hem efter en fyraårig huvudstadssejour. Mr Qviding Fredrik Holmberg anslöt till Valla efter Qvidings degradering. På förlustsidan märks de många defensivförlusterna. Emil Johansson (Hammarby), Mikael Mårtensson (Strömtorp), Stefan Larsson (Kalmar FF) och Sebastian Karlsson (Landskrona) var alla ordinarie i de bakre leden.

Mark Selmer säger: Jonas Lindskog. Kommentar överflödig. Shpetim Hasani innehar en grym potential som målskytt. Dejan Doslic, 17, kan bli i en obehaglig överraskning för övriga lag – om han får chansen.

Ulf Ottosson säger: Om Shpetim Hasani håller sig skadefri lär det bli tvåsiffrigt antal mål från hans sida. Utmanas av Mano Garcia.

Börje Ågren säger: Svårt att komma ifrån att Kalle Norrbin har ett originellt och fint efternamn. Hur många uttalsvarianter av Shpetim jag hört kan jag inte ens räkna till.


Nickes lilla säger: Trettonde lag 2005, elfte lag 2006. Således plats 9 för Degerfors IF i årets superetta? Nja. Den positiva trenden mattas en smula. Det känns lite tråkigt att tippa DIF i nedre delen av ingenmansland nu när det är så många nykomlingar i serien, men jag måste ta på mig mina realistiska glasögon, trots att det är favoritlaget som synas i sömmarna. Det känns som om de massiva tappen i försvaret måste visa sig på något sätt. Faktum är dock att försvarsspelet verkar ha fungerat fint i träningsmatcherna. Så vad är egentligen fel? Vad stoppar DIF från att komma högre än tia?

Försvarsspelet ser som sagt bra ut. Naturligtvis finns det inget som säger att försvarsspelet ska fungera smärtfritt när det vankas seriespel, men man kan i alla fall utgå från det. Anfallssidan känns med DIF-mått mätt riktigt bra med Shpetim Hasani-Mano Garcia som förstaval och Dejan Doslic och Tobias Larsson som backup. Inget fel där heller, alltså.

Fjolårets mittfält är närapå helt intakt (saknaden efter strulpellen Abder Kabous är inte särskilt stor) och bör vara ett år bättre. Jonas Lindskog lär härska med god assistans av Tobias Solberg och Andreas Drugge. Nyförvärvet Johan Bertilsson utmanar om en plats. Som sista utposter finns Simon Nurme och Jonas Bohlin, och jag känner mig inte jätteorolig över vem Mark Selmer väljer att spela med.

Vad har jag egentligen kommit fram till? Jo, att DIF:s anfallssida ser bra ut, likaså försvarsdelen sett utifrån resultaten i träningsmatcherna. Mittfältet är intakt med Johan Bertilsson som extra krydda. Målvaktssidan ser jämn och konkurrenskraftig ut. Det mesta ser alltså bra ut – utom en sak.

Skadorna.

Truppen är inte hur bred som helst. När skador och avstängningar börjar uppenbara sig – det förstnämnda har redan gjort det – finns det inte hur många spelare som helst att kasta in. Det smått akuta skadeläget som rådde för någon vecka sedan har blåst bort, men det finns fortfarande vissa som inte har tillfrisknat. Mest saknad: Jonas Lindskog. Snäll, snälla, snälla, Jonas – bli bra i ditt knä! Finns chans på niondeplats med Lindskog i laget. Utan Jonas? Den tanken finns inte.