måndag, september 04, 2006

Ulla-Bella - svensk badmintons dragplåster

En låt som har gått på högvarv i dag är Ulla-Bella rap. Den framförs föga oväntat av Ulla-Bella. Alla ord som sjungs i låten är bara en stor hög av snack som inte når mitt öra. Ulla-Bella rappar fruktansvärt konstigt, men refrängen tar inte han hand om. Den hör man bra.

Du blir vår firmas faaall, till sluuut, Ulla-Bella!
Ingen direktör står paaall, står uuut, med diiig!

Sedan rappar Ulla-Bella om att han kan svara i telefon, tillreda en hummer och skriva brev till myndigheter. Men vem är nu denna Ulla-Bella?

Ulla-Bella är en av karaktärerna i tv-serien Solstollarna som sändes i slutet av 80-talet. Ulla-Bella är direktör Knegoffs sekreterare, men Ulla-Bella och direktör Knegoff är samma person. Hänger ni med? Direktör Knegoff förvandlas till Ulla-Bella genom att gasta "Ulla-Bella, min sekreterare!" och ta på sig en obskyr peruk. En smula småschizofrent.

En av männen bakom Solstollarna var Ola Ström, och det var även han som spelade direktör Knegoff och Ulla-Bella. Ola Ström är såvitt jag förstår numera inte någon A-kändis, men i en tidning dyker han upp i i stort sett varje nummer. Tidningen är - Spela badminton.

Spela badminton är Svenska Badmintonförbundets officiella organ och trycks in i mitt postfack fyra gånger per år. Tidningen håller en fruktansvärt låg klass, men ändå läser jag den. Texterna verkar vara skrivna och inskickade en minut innan deadline och korrekturläsning kan inte någon ansvarig på tidningen ens stava till.

Men hur kommer det sig då att Ola Ström - Ulla-Bella med hela svenska folket i slutet av 80-talet - dyker upp i vareviga nummer? Så här ligger det till: Ola är pappa till en talangfull kille som verkar sopa hem det mesta i tävlingsväg i Sverige. Olas son figurerar väldigt ofta i tidningen - och då får pappa Ola också vara med. Varje gång påpekar artikelförfattaren mer än gärna att pappa Ola var en av personerna bakom Solstollarna och spelade Ulla-Bella. Det var kul första gången man läste det, men när det står om Ola och Ulla-Bella i varje nummer blir man lite trött på det. Jag vet att Ola Ström spelade Ulla-Bella. Okej?

Samtidigt känner man sig lite stolt när man läser om Ola Ström i Spela badminton. Han är ju trots allt en liten kändis. Jag menar, hur många kändisar finns det inom svensk badminton? Hur många kan du? Fast mer intressant är kanske hur många svenska badmintonkändisar jag känner till, eftersom jag är lite mer aktiv inom sporten. Jag kan ingen, allt beroende på att det inte finns någon. Förutom Ola "Ulla-Bella" Ström, då - han som var som mest känd för ungefär 20 år sedan.