lördag, september 02, 2006

Jag presenteras i samarbete med Eniro...

...sökhjälp via Internet, katalog och telefon - men nu även med en mobil enhet som tar sig fram till fots. Alltså jag!

När jag var ute och sprang förut fick jag upplysa två personer om var Karlstad har sina sevärdheter. Den första personen som påkallade min uppmärksamhet tillhörde ett större bilsällskap - troligtvis innebandyspelare - som inte hittade till Sundsta idrottshall. Jag har aldrig varit i den hallen eller ens sett den i verkligheten, och just därför stod jag och sa "öhhh" i typ femton sekunder innan jag lyckades säga något vettigt. Under "öhhh"-tiden försökte jag tänka smart för att kunna hjälpa sällskapet.

Jag kom fram till att hallen borde ligga i närheten av Sundsta/Älvkulle-gymnasiet - och det körde jag på! Jag gav till och med två vägbeskrivningar - men det var bara för att jag inte var helt säker på hallens läge.

Jag kutade upp och ner för en brant backe tio gånger - testa det, det är jobbigt! - och möttes sedan av en vilsen cyklist. Han pratade som en tvättäkta karlsting, men ändå hittade han inte till Alsters herrgård. Det gör inte jag heller, ska det sägas. När han frågade om vägen till Alters herrgård blev det ännu en gång lite "öhh"-tid. Jag har aldrig sett Alsters herrgård, än mindre har jag varit där. Men nu började jag tänka igen.

När man åker till Karlstad från Kristinehamn finns det en skylt som det står "Alsters herrgård" på. Jag försökte guida min vilsna cykelvän till området kring den skylten. Det gick inte så bra, tror jag. Hoppas han kom fram ändå.

Jag höll inte på att komma hem efter all guidning och backspringande, men det var inte för att jag inte hittade. Av någon anledning fick jag otroligt ont och kunde inte springa. Vid det tillfället var det ingen högsommarvärme och jag hade en bra bit kvar hem. Kylan trängde sig på, och mer än något annat önskade jag mig någon slags överdragsjacka.

Och sen kom regnet! "Okej - nu blir jag bergis sjuk om jag inte tar mig hem illa kvickt!", tänkte jag. Jag tog i! Jag sprang! Jag kämpade! I takt med kämpandet avtog regnet. Jag tog mig hem till slut. Hem till värmen. Hem till friskheten.