söndag, januari 15, 2006

Kina

Kina är inte bara ett land. Kina är en enorm institution i det allt som i folkmun kallas för universum. Kina är så mycket!

Men vi kan inget om Kina.

Inte ett smack. Eller jo, lite kanske. Många vet nog vem Mao Zedong är. Många har nog också hört talas om världens största torg, Himmelska fridens torg i Peking. Något mer? Ja, just det, man kanske också vet att en kommunistisk regim har hållit det kinesiska folket i schack under de senaste 50 åren ungefär. Men sen är det stopp! Jag lovar!

Jag och min tentavän fick i dag göra en djupdykning i Kinas historia mellan 1900 och 1950. Det var en hemsk tid! För oss, alltså. Det kanske var en hemsk tid för kineserna också, men jag är i dagsläget tyvärr okapabel att ställa en för kineser rättvis diagnos angående deras fysiska och psykiska status under 1900-talets början.

Vi kom ingenstans! Vi blev i och för sig klara med uppgiften, men sicken tid det tog. Det tog så lång tid eftersom vi inte visste någonting. Kejsardömet avskaffades 1912, nationalisterna kämpade om makten mot kommunisterna och Japan gjorde intrång på kinesisk mark efter första världskriget - allt det hade i alla fall jag ingen aning om.

Jag redogör nu för den folkliga opinionen - mer Kina åt folket! Folk vill veta och folk vill lära sig saker om Kina. Så är det, tror jag. Men så ser inte verkligen ut. Det man får lära sig är att Mao Zedong var en stor kommunistisk ledare och att Himmelska fridens torg är ett monstruöst stort torg i Peking. Sen är det finito.

Jag har ingen bra och genomtänkt lösning på hur man kan upplysa svenskar om Kina på ett lättsamt sätt. Man kanske kan ta del av den tekniska utvecklingen och göra en CD, DVD, VHS, ATP, BMW, EU, GP, DN, EMU eller något annat fräckt med information om Kina.

Dagens bästa låt önskar jag vore Beijing Boy med Jiang Zemin Zoo, men så är det inte. Den heter i stället Maria Magdalena med Sandra. Som avslutning vill jag berätta att det inte finns någon som helst mening med att söka efter Beijing Boy med Jiang Zemin Zoo. Detta eftersom varken låten eller gruppen, vad jag vet, finns i verkligheten.