fredag, november 09, 2007

Badmintonspecial hos Laul

Ingen tv-kanal sände damlandslagets OS-kvalmatch borta mot Danmark. Detta eftersom danska TV2 Sport, kanalen som producerar och sänder danska damlandslagets matcher, i stället visade en match från den danska badmintonligan. Helt förståeligt, om du frågar mig.

Aftonbladets fotbollsreporter och -bloggare Robert Laul kunde för sitt liv inte förstå varför TV2 Sport valde badminton före damfotboll. Läs bara hans blogginlägg Badminton? från i går förmiddag.

I förmiddags fortsatte badmintonspecialen på Lauls blogg. Ur inlägget För dåligt, TV4 går det läsa följande:

Hur jag än letar lyckas jag varken hitta resultat, referat eller vilka som möttes i den där danska ligamatchen i badminton som var något alldeles extra och som inte gick att lyfta ur TV2 Sports tablå. Någon som haft bättre jaktlycka? Bilder från damernas OS-kval dök upp i Sporten på TV4, men inga bilder från badminton-matchen, det är för dåligt.

Jag inser att jag måste hålla Lauls nyfunna badmintonintresse vid liv. All publicitet är bra publicitet, som det heter. Jag snor ihop en kort redogörelse om den tv-sända matchen - BS Köpenhamn mot Greve Strand - och skickar den till Laul. Något paff blir jag sedan när Laul publicerar min enkla redogörelse - i sin helhet - i ett nytt badmintoninlägg, 4-3 till BS Köpenhamn.

Torsdagens tv-sända match i Badmintonligaen mellan BS Köpenhamn och Greve Strand slutade 4-3 till BS. Matchen fick avgöras i "Golden set" (ungefär som sudden death i hockey) där BS-paret Jonas Rasmussen/Ann-Lou Jörgensen slog Greves Lars Paaske/Nadiezda Kostiuczyk med 21-19. Greve Strand hade faktiskt ledningen med 3-1, men BS lyckades gå ikapp till 3-3 via segrar i både damdubbeln och andra herrsingeln. BS fortsatte sedan på det inslagna vinnarspåret i "Golden set". Vi noterar att Greve Strand i och med 3-4-resultatet fick inkassera säsongens första förlust.

Om du är sugen på mer badminton kan jag rekommendera den tv-sända seriefinalen Greve Strand mot Vaerlöse på tisdag.

Må så gott!
/Niklas

Nu är frågan: Hur ska jag få Laul att skriva mer om badminton?