måndag, augusti 27, 2007

Storaffär på gång i Norge

Snälla, Jacob "Bo A Orm" Hård. När du kommenterar friidrottsgrenar som stavhopp och höjdhopp, där man som utövare kan spara hopp till högre höjder, får du gärna undvika att säga "har spart". Det är rent ut sagt ett jävla otyg från din sida, Jacob Hård. Det heter "har sparat ett hopp" - inte "har spart ett hopp". Annars är jag rätt nöjd med dig.

10 000 meter och andra långdistansgrenar har jag märkt kräver en hel del av kommentatorn, förutom att kommentera själva loppet. Eftersom typ hälften av deltagarna byter namn och nation stup i kvarten krävs det att man är påläst och hänger med i alla byten. Kenyaner blir qatarier, somalier blir amerikaner, ännu fler kenyaner blir qatarier. De byter namn från Stephen Cherono till Saif Saaeed Shaheen och blir snorrika på kuppen. Hoppsan, medan jag skrev det här började en långdistanslöpare tävla för Bahrain i stället för Uganda. Så håller det på.

För övrigt tycker jag att om Kenenisa Bekele blir, säg, norsk medborgare tycker jag han ska ta namnet Knut Kåre Rutheim. Men då ska han nog ha jäkligt mycket pengar.