torsdag, augusti 23, 2007

El Jardinero

Julio Ricardo Cruz, en av Zlatan Ibrahimovics konkurrenter om anfallsplatserna i Serie A-laget Inter, går under smeknamnet El Jardinero - spanska för "trädgårdsmästaren". Det smeknamnet fick argentinaren i unga år när han såg efter en fotbollsplan. En dag saknade det lokala laget en spelare - och då fick trädgårdsmästar-Cruz chansen. Hans talang upptäcktes - för fotboll, alltså - och hur det sedan gick för El Jardinero vet vi. Att spela i Inter är inte fy skam.

Jag har varken någon fotbollstalang eller spelar i Inter, men trädgårdsmästaren finns tydligen inom mig. I dag gjorde jag något som kallas för att kantklippa. Det innebär att man går runt med en apparat som går under namnet trimmer och tar bort gräs och andra oönskade växtligheter där gräsklipparen - eller för delen den mer miljövänliga handjagaren - inte kommer åt. Man håller en knapp intryckt på trimmern, och vips så börjar en tråd snurra med en väldig fart där nere under ett lock. För man locket mot den oönskade växtligheten med knappen intryckt brummar det till en smula. Kvar blir bara småtjafs till gräs. Därmed är dagens trädgårdsmästarlektion med fokus på trimmeranvändning avslutad.

Det hela var riktigt jardinero-göra, det ska jag inte krypa under taket med. Men vad säger jag? Krypa under taket? Naturligtvis menar jag sticka under stol med. Att göra om uttrycket "sticka under stol med" till "krypa under taket med" gör bara tokiga, badmintonspelande människor. Typ Huligan-Fred. Om jag hade kommit ihåg hela "krypa under taket"-meningen - utspelade sig i Karlskogas badmintonhall tidigare i kväll - hade jag skrivit upp och sparat den, men det är tydligen inte sådant man tänker på i första hand med badmintonracket och -boll i handen.

Jag beställde för övrigt ett par "jävligt bra" badmintonskor förut. Något som oroar mig lite är att "jävligt"-mannen i shopen inte använde ordet "jävligt" en enda gång i kväll. Är skorna inte längre jävligt bra och hållbara? Har skorna över två nätter blivit kassa? Om så är fallet - vilken jävla miss att jag beställde ett par!

Nog med yrerier för i kväll. Återkommer någon annan gång med tankar inför helgens tripp till Åtvidaberg för viktig superettamatch.