onsdag, augusti 15, 2007

Den långe på Strömtorps IP

För snart ett dygn sedan fick jag reda på det. Att Gunnar Rydholm, en i flera avseenden stor Degerfors IF-profil, har lämnat jordelivet. Jag tänkte direkt sätta mig och skriva något om det, men det kändes inte rätt. Inte rätt eftersom det inte kändes verkligt. Inte verkligt eftersom jag såg honom på Stadsparksvallens innerplan för mindre än en vecka sedan.

Trots att Gunnar Rydholm inte hade en aning om vem jag var vinkade han glatt när jag och mitt övriga sällskap äntrade bortasektionen på Idrottsparken i Norrköping när DIF mötte Sylvia i början av sommaren. I Uppsala, innan matchen mot Sirius i slutet på juli, såg vi honom stå och prata med klubbchefen Andreas Andersson. "Titta, där är Gunnar", sa vi, minns jag. Vi sa inte "Titta, där är Andreas Andersson". Det var Gunnar som gällde.

Första gången jag såg Gunnar Rydholm var på Strömtorps IP i Degerfors för ungefär fyra år sedan. Strömtorps IK mötte något odefinierbart skitlag som fick en spelare utvisad. Med tunga steg gick den utvisade spelaren mot omklädningsrummet. Innan han nådde omklädningsrummet blev han omklappad av en lång person. Det var Gunnar Rydholm. Sedan låste Gunnar upp dörren till omklädningsrummet och släppte in den utvisade spelaren.

Nu fixar vi kontraktet, DIF. För mångas skull. Men lite extra för Gunnar Rydholms skull.