fredag, augusti 24, 2007

Ge mig ett mål eller tre

Fem av DIF:s tio bortamatcher i år har jag följt framför Svenska Fotbollförbundets Livescore-fönster. Tjänsten säger inte så mycket om hur spelet ser ut, utan snarare vilket lag som skjuter mot mål eller får frispark. Och naturligtvis visas det när ett lag gör mål.

Nu i veckan när jag tittade igenom matcherna som DIF har spelat i år gjorde jag en fasansfull upptäckt. Av de fem bortamatcherna jag har följt framför datorn har DIF gjort mål i... noll matcher! Inte en enda gång har jag alltså haft anledning att sträcka händerna i skyn och jubla gränslöst framför en dator. Usch, vilken hemsk rad: Ljungskile 0-1, Mjällby 0-5, Öster 0-0 (enda ljuset), Landskrona 0-2 och Bunkeflo 0-2.

Med tanke på veckans hemska upptäckt känns det som om jag måste vara på plats på Kopparvallen i Åtvidaberg i morgon när Degerfors möter just Åtvidaberg. Utan mål vinns inga matcher, och utan vinster blir det som bekant inga större poänginkomster. Tio matcher återstår - och det är tio måstematcher. Så är det. DIF ligger sist och trepoängare måste tas. Det går inte krypa under t... jag menar sticka under stol med det.

I samband med den mållösa upptäckten gjorde jag en annan upptäckt, av lite bättre art. DIF har gjort mål i alla bortamatcher jag har varit på. Målgaranti i morgon, alltså!