söndag, juli 15, 2007

Internationell summering

Kinesen säger xīngqīrì.
Ryssen säger Voskresénje.
Fransmannen säger dimanche.
Ungraren säger vasárnap.
Turken säger Pazar.
Jag säger söndag.

Veckans…

…rätta: Dialog på jobbet:
- När har du semester?
- Om tre veckor.

Så ska det se ut. Inga krusiduller med veckonummer och sånt jox.

…resa: Blev inte av denna vecka. I stället går den av stapeln i morgon. Mot Norrköping och Idrottsparken – IFK Norrköping-Degerfors IF.

…önskeresa: Beställningsförfarande på pizzeria i Karlstad:
- En Hawaii!
- Tur och retur?

Verkligen mitt i prick av pizzabagaren.

…håla – eller?: Dialog jag lyssnade till:

- Där nere, i Göteborg, blir man kallad för bonne.
- Ja, men Kristinehamn är ju en håla.
- Nja, litet är det ju inte.
- Det är det ju!
- Det finns många ställen som är mindre.
- Arvika är ju till och med större.

Sedan kom jag inte ihåg mer av dialogen. Troligtvis började jag fundera över huruvida Kristinehamn är en håla eller ej.

…nederlag: Rallar-Anton är aldrig sen med att påpeka hur litet Kristinehamn är, samtidigt som han framför vilken jättestorstad Karlstad är. Han tar även varje tillfälle i akt att bjuda med mig för att se Karlstads fotbollsstoltheter (?) QBIK och Carlstad United. Med tanke på allt detta trodde jag inte mina ögon när jag träffade honom i en mataffär – i Kristinehamn. Att han kunde sjunka så lågt.

…återkomst: Att den gamle hjälten Milenko Vukcevic skulle ta över tränarsysslan i Degerfors IF trodde jag aldrig. Inledningsmatchen för ”Milles” del slutade med 8-0-seger. Vilken återkomst! Att segern togs i en jubileumsmatch mot ett division 4-lag är inget man behöver tala högt om.

...megaskräll: Hammarby slår ut Cork City ur Intertotocupen. Alla som har följt svenska klubblag ute i Europa de senaste åren vet vilken stor prestation Hammarby har stått för. Det borde i alla fall Malmö FF och Djurgården tycka.