tisdag, maj 22, 2007

Nattsvart i Nyköping

En av mina smånördiga söndagssysslor är att under kvällen surfa in på Svenska Fotbollförbundets hemsida, klicka på "Matcher idag" och frossa en smula i resultat från söndagens matcher. Först tittar jag igenom matcher som har spelats på riksnivå (allsvenskan till division 3 på herrsidan och damallsvenskan till division 2 på damsidan) för att sedan gå ner på den regionala - värmländska - nivån.

Det är rätt intressant, faktiskt. Förutom att se hur det går för de värmländska lagen i de - i detta fall - högre serierna försöker jag ha lite extra koll på lag som Degerfors mötte under division 2-tiden, såsom Forward, Skiljebo och Eskilstuna City (tänk att det bara var tre år sedan DIF mötte såna lag...).

Om jag under kvällen har mycket tid byter jag datum och tittar in lördagens matcher. Samma procedur som för söndagsmatcherna. Under vardagarna händer det att jag inte hinner titta in på "Matcher idag", men när jag har tid och kommer ihåg föräras sidan ett besök.

I går hade jag tid. Jag upptäckte att division 2-nykomlingen KB Karlskogas bortamatch mot Nyköpings BIS rubricerades som "inst-", något som betyder att matchen blev inställd. "Varför?", undrade jag och började luska lite. På den utmärkta målservicesidan goalwire.com stod det att matchen hade blivit avbruten i den 59:e minuten på grund av mörker. Jag tänkte inte mer på det.

Nu i kväll befann jag mig utomhus vid tio-tiden. Det hade precis börjat skymma lite, men gatubelysningen var inte på. Det var verkligen inga problem att se. Jag kom av någon anledning att tänka på den avbrutna matchen mellan Nyköping och KB Karlskoga. Ungefär så här gick min tankegång:

Matchen i Nyköping började 19.30. Det stod på goalwire.com att matchen avbröts i den 59:e minuten på grund av mörker. Klockan är nu nästan tio på kvällen. Det är inte optimalt att spela fotboll vid den här tiden, men fram till kvart över nio - kanske till och med halv tio - borde man ha kunnat spela utan elljus utan problem. Om matchen började 19.30 och inte blev superförsenad borde den andra halvleken ha sparkat igång runt 20.30. Matchens 59:e minut borde då ha inträffat någon gång runt 20.45-tiden. Då kan det omöjligt ha varit för mörkt för fotbollsspelande, inte ens i Nyköping.

Nu när jag har skrivit om min tankegång sitter jag och svär lite för mig själv. Jag gick nyss in på Nyköpings BIS hemsida. Det visar sig att det var en rad händelser som fick matchen avbruten i den 59:e minuten. Först skadade sig den assisterande domaren, något som föranledde ett längre uppehåll för att ragga upp en ny. Sedan blev det av någon anledning - oklar för mig - en extra lång halvtidspaus. Inte konstigt att det blev svart i Nyköping. Kanske nattsvart.

Glöm min tankegång. Att jag skrev om allt detta var helt onödigt. Men jag fick i alla fall berätta om ett av mina söndagsnöjen.