tisdag, april 17, 2007

Ny hobby

Intresset har växt fram under de senaste veckorna. Jag vet inte riktigt vad som kan kallas för den utlösande faktorn, men något måste det ha varit. Nu ägnar jag faktiskt relativt mycket tid åt mitt nyfunna intresse - söker på Internet, knepar själv och - faktiskt - samlar. Det handlar om något oerhört trivialt som att hitta och komma på vitsar - men inga vitsar som helst. Jag talar om namnvitsar. Har ingen aning om vad det "officiellt" kallas, men jag går på namnvitsar. Ett exempel:

Varför får inte jag synas när Eddy Merckx?

Tro nu inte att det finns något svar bara för att meningen avslutas med ett frågetecken, utan skojigheten är redan levererad. Det kanske behövs en till för att förstå det hela? Ja.

Varför får inte jag byta kanal när Frank Zappa?

I helgen valde jag stundtals bort de ekonomiska studierna till förmån för att komma på egna (säg inget!) - och faktiskt, det blev en del. Sedan tidigare hade jag redan några, och därför ser jag mig nu officiellt som en namnvitssamlare. De flesta jag kom på handlar om sportmänniskor av allehanda slag, men de är inte mindre värda för det. Snarare tvärtom, skulle jag vilja säga.

Varför får inte jag titta när Tomas Kollar?
Varför får inte jag säga "one" när Takuma Sato?
Varför fick inte jag fixa till frisyren när Gabriel Agbonlahor? (ja, vissa är långsökta)

Tror jag nöjer mig så. Vill inte spela ut alla mina kort på en gång. Helt klart en hobby att satsa på.