söndag, april 15, 2007

Hur "Vår ekonomi" fick sitt utseende

Samtal mellan Klas Eklund, författare och ekonomiskt kunnig, och bokförlaget Norstedts.

Klas Eklund: - Jag vill att min bok ska heta "Min ekonomi". Dessutom ska jag täcka hela bokens framsida.

Norstedts: - "Min ekonomi"? Nog för att du kan det här med ekonomi, Klas - men det är inte riktigt just din ekonomi du tar upp i boken. Och sen att du själv ska ta upp hela framsidan, har du verkligen tänkt igenom det?

Klas Eklund: - Men det är ju jag som har skrivit boken! Då är det ju min ekonomi. Angående bilden på framsidan har jag med mig ett förslag. Här står jag lutad mot en stenmur i himmelsblå skjorta och en prickig blå slips.

Norstedts: - Är du seriös nu, Klas? För det första kan boken inte heta "Min ekonomi" - den måste heta något annat. Vi kanske kan mötas på halva vägen? Vad sägs om "Vår ekonomi"?

Klas Eklund: - Om boken ska heta "Vår ekonomi" vill jag pryda framsidan. Stenmursbilden tycker jag passar perfekt.

Norstedts: - Alla kommer tycka att du tar dig själv på alldeles för stort allvar om du pryder hela framsidan på din egen bok. Är det så du vill att folk ska uppleva dig? Kan vi inte hitta någon neutralare framsida?

Klas Eklund: - Försök inte snacka omkull mig nu. Mitt slutgiltiga bud: Boken heter "Vår ekonomi" och jag tar upp hela bokens framsida. Är vi överens?

Norstedts: - Du verkar orubblig. Okej, boken får namnet "Vår ekonomi" och framsidan pryds av dig lutandes mot en stenmur. Då kommer det se ut så här.



Klas Eklund: - Utmärkt! Det kör vi på.